Mercedes snyd

Formel 1 er fyldt med regler, der skal sikre at holdene ikke stikker af i hver sin retning. Samtidig er der ansatte hos holdene, der specialisere sig i at finde huller i reglerne eller måder at fortolke dem på, så de kan drage fordel af dem. Nu beskyldes Mercedes for snyd.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG GP

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 15/9 2016 klokken 10:09

Vi har tidligere set hvordan Red Bull har formået at bøje reglerne, da de havde frontvinger der fleksede mere end det de måtte, men først ved større påvirkning end det de blev målt ved.

Vi så Lotus, som nu er Renault, udvikle et smart system, kaldet FRIC, der løftede fronten under nedbremsning, hvilket blev dømt ulovligt.

Det er netop den opfindelse fra Lotus, som Mercedes har genopfundet på en måde, hvor den ikke direkte er ulovlig i forhold til de skrevne regler, men absolut mod intentionen omkring reglerne.

Da man efter 2012 sæsonen indførte det såkaldte ”vanity panel” i fronten, så Mercedes at der var en mulighed for at skjule systemet deroppe, hvorved det kom ud fra Carbon kroppen, hvor det var ulovligt at have det.

Under løbet på Monza for små to uger siden, blev det så opdaget at Mercedes brugte dette system, hvilket forklarer en stor del af deres stabilitet gennem de hurtige sving.

Der er umiddelbart ikke andre hold der anvender denne løsning, men der er noget der tyder på, at andre har set hullet i reglerne og at de arbejder med det i forhold til udviklingen af 2017 racerne.

FIA vil nu forsøge at lukke hullet, men det kræver at alle hold stemmer for stramningen, inklusiv Mercedes, hvis det skal indføres fra næste sæson.

Uanset om det bliver forbudt i 2017, kan vi forvente at der er andre hold der vil indføre systemet på deres nuværende racere, selvom det kræver voldsom udvikling for få løb.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tidligere F1-kører vinder olympisk guld Kvyat usikker på fremtiden »