Nye kval dæk-regler gentages på Monza

Til Ungarns Grand Prix testede FIA en alternativ fordeling af dæk som skal reducere det antal dæk som Pirelli producerer til hvert løb.

Italiens Grand Prix 2023 . Copyright BMF1.dk

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 1/9 2023 klokken 11:09

Målet med reglen er at give lidt mere spænding til løbet men også at reducere det samlede CO2 aftryk. De færre dæk som skal flyves ud i verden, vil give en besparelse på fragt af mange tons gummi hvis reglen bliver brugt i hele sæsonen.

Italiens Grand Prix 2023. Formel 1 har et mål om at blive CO2 neutralt i 2023Italiens Grand Prix 2023. Formel 1 har et mål om at blive CO2 neutralt i 2023
Copyright BMF1.dk


Alternative Tyre Allocation

ATA er den engelske forkortelse for hvad der på dansk må oversættes til "Alternativ dæk-allokering". Kort fortalt går det ud på at man kører Q1, Q2 og Q3 på gradvist blødere dæk, med hard-dækket som det eneste tilladte dæk i Q1.

Ændringen vil betyde at alle kørere vil have fuld fleksibilitet i valg af strategi til løbet - i hvert fald i teorien.

Ændringen betyder også at Pirelli kun giver 11 sæt dæk til hver kører, i stedet for 13 som normalt. Det

Hvis det regner under kvalifikationen til Italiens Grand Prix, vil ATA ikke være aktuelt og kørerne kan vælge dæk frit til Q1, Q2 og Q3.

Gentagelse fra Ungarn

ATA var også en regel til Ungarns Grand Prix. Efter de to kvalifikationer vil holdene vurdere om det er noget der skal gentages i 2024.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1.dk på Monza Perez skal teste ny aerodynamik »