Af: Rasmus Geertsen (rg@bmf1.dk) d. 5/1 2025 klokken 21:01
Endnu en lang og hektisk Formel 1-sæson er slut, og selvom kørerne og holdene nu kan nyde en velfortjent pause, er der sikkert nogle bogholdere blandt holdene, der sidder og grubler over tallene på bundlinjen.
Siden introduktionen af cost-cap-systemet i 2021, der begrænser, hvor meget Formel 1-holdene maksimalt må bruge i løbet af en sæson, har reparationsomkostninger forbundet med uheld fået en stor betydning for holdenes økonomiske råderum.
Kort sagt: Hvis et hold bruger mange penge på at reparere ødelagte racerbiler, er der færre ressourcer til at udvikle bilerne og gøre dem hurtigere.
Særligt ét hold blev hårdt økonomisk presset i år og havde store udfordringer med at skaffe nok reservedele til at stille op med to biler gennem hele sæsonen.
Lige så mange point som uheld i 2024
For Williams blev 2024 et exceptionelt dyrt år med hele 17 ulykker på banen, fordelt mellem deres tre kørere: Alexander Albon, Logan Sargeant og den unge Franco Colapinto, der halvvejs gennem sæsonen erstattede Sargeant.
Med disse 17 ulykker havde Williams præcis lige så mange ødelagte racerbiler som det samlede antal point, de formåede at hente i løbet af året.
Med skader for omkring 80 millioner kroner på deres racerbiler løber Williams med det uofficielle "World Destructor’s Championship" – en titel, der gives til det hold eller den kører, som har ødelagt flest kroners kulfiber i løbet af en sæson.
Omkostningerne er beregnet ud fra en standardiseret prisliste over de enkelte komponenter, der udgør en moderne Formel 1-bil. For eksempel koster en frontvinge næsten 900.000 danske kroner, mens en ny gearkasse kan sætte holdet tilbage med cirka 3,5 millioner kroner.
Det er vigtigt at bemærke, at denne titel er uofficiel og baseret på estimerede omkostninger – ikke en præcis, definitiv opgørelse.
Men hvilke kørere løb afsted med den uheldige titel som de dyreste i 2024? Vi har kigget nærmere på tallene og præsenterer her en liste over de 10 kørere med de største værkstedsregninger i årets sæson.
Disse 10 kørere var de dyreste
1. Sergio Perez – Red Bull – 35.415.00 kroner
Det var næppe 2024-titlen som "World Destructor’s Champion", Sergio Perez havde håbet på, da sæsonen startede i Bahrain. Alligevel endte han som den kører, der ødelagde for flest kroners kulfiber i år – med skader for svimlende 35,4 millioner danske kroner.
Især sammenstødet med Kevin Magnussen på første omgang af Monacos Grand Prix viste sig at være en dyr affære. Reparationerne fra denne hændelse alene løb op i cirka 15 millioner kroner og bidrog væsentligt til Perez’ uheldige rekord.
2. Alexander Albon – Williams – 33.280.000 kroner
Selvom Alexander Albon har udviklet sig til en dygtig midterfeltskører hos Williams, lader hans tendens til lidt for ofte at finde barriererne stadig til at forfølge ham – et problem, der har hængt ved siden hans debut i 2019.
Faktisk sikrede Albon sig den uheldige titel som "World Destructor’s Champion" i sin debutsæson med skader for dengang svimlende 39 millioner kroner – en rekord, der stadig står som den højeste samlede værkstedsregning til dato.
3. Franco Colapinto – Williams – 24.859.000 kroner
Mange vil nok ikke se alt for skævt på at finde en Formel 1-debutant højt på listen, men det faktum, at Franco Colapinto kun kørte ni løb, efter han erstattede Logan Sargeant, måtte være en af grundene til, at Red Bulls juniorhold endte med at gå med Isack Hadjar for 2024-sæsonen i stedet for Colapinto. Argentineren var ellers rygtet til det frie sæde efter en række flotte resultater, bl.a. point i sit blot andet løb.
4. George Russell – Mercedes – 24.084.000 kroner
George Russell havde en dyr afslutning på 2024-sæsonen med uheld i fire af de seks sidste løb. Det var især de to højhastighedsuheld under USA’s Grand Prix i kvalifikationen og Mexicos Grand Prix i FP2, som var ekstra dyre med ødelagte hjulophæng, front- og bagvinge, beskadiget gulv og ødelagte ’sidepods’
5. Carlos Sainz – Ferrari – 22.428.000 kroner
Begge Ferraris kører, Carlos Sainz og Charles Leclerc er hurtige, men er til tider lidt for ofte at finde i barrieren. Ligesom George Russell, var det især mod slutningen af sæsonen, som endte med at blive dyr for spanieren. Med uheld i fire af de syv sidste løb af sæsonen. Dyrest var hans tur i barrieren under det våde Grand Prix i Brasilien, med skader for 8,6 millioner kroner.
6. Logan Sargeant – Williams – 21.762.000 kroner
Tre Williams kører i top-10 – Av, av! Det er derfor ikke overraskende, at det er Williams, som tager titlen med hjem som den konstruktør med den dyreste værkstedregning i år. Med to kørere i top tre og alle tre til stede i top-10 rangeringen kan man godt forstå, hvis Williams’ mekanikere er ekstra glade for ferien i år.
Efter at have totalskadet sin Williams-racer under en regnfuld sidste træning af Hollands Grand Prix, blev amerikaneren erstattet af Franco Colapinto – som desværre viste sig for Williams at være endnu dyrere i drift.
7. Yuki Tsunoda – Racing Bulls – 15.620.000 kroner
Det var på mange måder et skuffende år for Yuki Tsunoda, som på trods af hæderlige præstationer, som så ham komme sejrrigt ud af sine indbyrdes kampe mod holdkammeraterne Daniel Ricciardo og Liam Lawson, måtte se sig forbigået af Red Bull-sædet.
Desuden blev det, som vanligt, også en halv dyr omgang i reparationsomkostninger for japaneren, der med et stort uheld under kvalifikationen til Ungarns Grand Prix er at finde på listen.
8. Fernando Alonso – Aston Martin – 14.173.000 kroner
Selvom Fernando Alonso altid har været og stadig er en yderst ’ren’ kører, kan det nok godt argumenteres, at lidt flere personlige fejl er begyndt at krybe ind på hans ældre dage. Dyrest var hans tur i barrieren under FP3 af Imolas Grand Prix.
9. Lance Stroll – Aston Martin – 13.652.000 kroner
En kører, som tit får for meget kritik – Lance Stroll – er også at finde på listen. Selvom det kun blev til én større tur i barrieren ved Saudi Arabiens Grand Prix, var de mange mindre uheld med ødelagte frontvinger nok til at se ham slutte på en samlet 9. plads.
10. Esteban Ocon – Alpine – 11.756.000 kroner
Det var en yderst svær og lang sæson for Alpine, som først i den allersidste del af sæsonen fandt noget fart i deres A524-racer. Det var også en svær sæson for Ocon, som måtte se sig slået suverænt af Gasly. Med større uheld i Monacos og Qatars Grand Prix runder Ocon vores top-10 af.
Kevin Magnussen kan findes på en 11. plads, med skader for cirka 10,2 millioner kroner, primært grundet uheldet med Perez i Monaco. Pierre Gasly var den eneste kører, som deltog i alle 24 løb uden nogen skader – hvilket også er første gang i Formel 1’s historie, at en kører er kommet igennem en hel sæson uden uheld.