Bilen var en Energy dCI 130 Hk diesel-model med 7 sæder. En bil med god plads, men også tørstig når man holder en fin autobahn-hastighed på det meste af turen. Bilen kørte omkring 15km/L på hele turen, hvilket er lige i underkanten af hvad vi havde forventet.
Renault Espace billeder fra Monza-turen for BMF1 skribenterne 2016
Copyright Bil Magasinet BMF1
Turen
Vi startede torsdag eftermiddag i Greve, hvor der var opsamling; først fra undertegnedes hjem og dernæst fra Greve station. Dermed var vi 5 i bilen, og valgte at slå sæde 7 op, sådan at det midterste sæde i række to, kunne lægges ned.
På den måde sad alle 5 personer meget komfortabelt uden at skulle gnubbe skuldre hele natten.
Renault Espace billeder fra Monza-turen for BMF1 skribenterne 2016
Copyright Bil Magasinet BMF1
Vi valgte at køre over Fyn i stedet for at tage færgen. Med pauser havde vi så en tur på 16 timer i alt. Turen var timet sådan at vi kun ramte morgentrafik i Schweiz og Østrig og det var meget begrænset. Udover dette, så var det kun en masse vejarbejde i Tyskland som kostede på gennemsnitsfarten.
I Milano mødtes vi med to bekendte som også skulle ud til Formel 1. Så i weekenden var vi 7 og alle fik god plads i bilen uden problemer.
Renault Espace billeder fra Monza-turen for BMF1 skribenterne 2016
Copyright Bil Magasinet BMF1
Komfortudstyr
Bilen har alt hvad man kan forvente af en moderne stor familiebil. To-zone aircon, navigation i hele europa, telefon-integration, fartpilot og lædersæder.
Af ekstra goder, kan vi nævne masserende forsæde til føreren. Der er også glastag og radar hele vejen rundt. Rader er en nødvendighed på en bil af denne størrelse, hvis man skal kunne parkere i Milanos snævre gader.
Renault Espace billeder fra Monza-turen for BMF1 skribenterne 2016
Copyright Bil Magasinet BMF1
De gode sider
Bilen er meget behagelig og alle sidder godt. Selv de to bagerste sæder er komfortable og pladsen er god nok til at der kan være 7 voksne i bilen.
Bilen har hill-holder hvilket fungerer upåklageligt på de små kuperede veje i Monza hvor man holder i kø for at komme ind på banen
Selv med fuldt læs bagage og passagerer, så har motoren fint overskud og trækkraft på den tyske autobahn.
Renault Espace billeder fra Monza-turen for BMF1 skribenterne 2016
Copyright Bil Magasinet BMF1
De knap så gode sider
Navigationen tabte til tider orienteringssansen på vej ud af Milano. Den kunne ikke helt fastslå om vi kørte på den ene vej eller den anden og det gav nogle underlige beskeder til tider.
Bilen aircon kunne ikke helt følge med i den italienske hedebølge og det gik først og fremmest ud over bagsædepassagerne, som kun har to smalle dyser til at forsyne den bagerste del med kold luft.
Vi savnede til tider automatgear, og den manuelle gearkasse med 6 trin, var lidt tung at sætte i gear. Til de lange stræk på motorvejen er dette dog underordnet.
Renault Espace billeder fra Monza-turen for BMF1 skribenterne 2016
Copyright Bil Magasinet BMF1
Tekniske data
Model: Renault Espace 7-sæders model
Variant: ZEN
Motor: 1.6L dCI 130 Hk (6 manuelle gear)
Ekstraudstyr: Metallak, Vinterpakke, 2 ekstra sæder i 3. sæderække, solpakke
Pris på gaden: 532.200 kr uden ekstraudstyr.
Renault Espace billeder fra Monza-turen for BMF1 skribenterne 2016
Copyright Bil Magasinet BMF1
Konklusion
Steen Bachmann fra Bilmagasinet har tidligere anmeldt denne model på en tur til Le Mans og han sammenlignede den primært med Ford S-Max. Læs denne anmeldelse hér:
Renault Epace til Le Mans på 1. klasse
Vi kender ikke Ford'en godt nok til at at foretage en sammenligning men må bare konkludere at det var en fornøjelse at køre på langtur i denne bil. Trods et tungt læs, føles bilen ikke tungt lastet og komforten var generelt god - også i 3. sæderække.