På 39. omgang af Malaysias Grand Prix var et spin i Sving 1, af Jolyon Palmer i Renault, tæt ved at være alvorligt for både den vindende Max Verstappen, Red Bull, og Kevin Magnussen i Haas.
Palmer lå på 12. pladsen et sekund efter teamkammeraten Nico Hülkenberg, da briten mistede kontrollen med sin gule racer. Efter løbet forklarede Palmer, at årsagen til snurreturen skyldtes, at han var meget tæt på sin tyske teamkammerat og hurtigere end denne, men pludselig mistede Palmer bagenden på bilen. Efter eget udsagn fordi han lå for tæt på Hülkenberg.
"Jeg havde meget varme bagdæk efter spinnet og den efterfølgende spinopretning (”donut” red.)," sagde han.
"Så havde jeg Verstappen, som var ved at tage mig med en omgang og som derefter trækker lige ind foran mig. Så derfor havde jeg ingen aero, og allerede dér forsøgte jeg at begrænse tabet fra spinnet.”
Jolyon Palmer, Sepang, Malaysia. 2017
Copyright Renault Sport
"Det var irriterende. Og det var ambitiøst at forsøge at holde Kev bag mig, efter at jeg havde spundet rundt. Det var bare en fejl. Jeg mistede en masse downforce, da jeg bogstaveligt talt havde Max lige foran mig.”
Snurreturen var millimeter fra at koste Magnussen en beskadiget forvinge, men en hurtig reaktion fra danskeren forhindrede et sammenstød.
”Jeg berørte ham (Magnussen, red.) lidt, da jeg spandt. Det glæder mig, at stewards ikke foretog sig noget,” lød det fra en lettet Palmer.
Efterfølgende opsøgte Kevin Magnussen sin tidligere teamkammerat for at høre, hvad der egentlig skete i Sving 1.
”Jeg sludrede med Jolyon efter løbet, da vi kom ud af bilerne,” sagde danskeren.
”Det er altid svært at vide, hvad der rent faktisk skete, når du er derude, men han fortalte mig, hvad der skete, at han miste sin bagende," oplyste Haas-kørere efter løbet.