Qatars GP. 3. frie træning

Efter gårsdagens to første træninger fik holdene en sidste mulighed for at bruge deres læring fra fredagens træninger til den sidste og afgørende tredje træning.

Mexicos Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 20/11 2021 klokken 13:11

I denne weekend skal kørerne køre i mørket, i modsætning til den tredje frie træning. Baneforholdene i den tredje træning er derfor noget anderledes.

Allerede inden træningen nærmest var begyndt, udgik Mazepin med motorproblemer, da han kørte ud af pitudgangen.

Bottas fortsatte hvor han slap fra den anden frie træning på førstepladsen.
Hamilton havde en svær dag i går, hvor han havde problemer med at matche sin teamkammeraten. I den tredje frie træning kom briten dog tættere på Bottas, hvor det var under en tiendedel, der adskillede dem.

Sergio Perez, som er en af de få kørere, der har kørt på banen i Qatar tidligere i hans karriere, sluttede træningen, som femtehurtigst, efter han ellers tidligt i træningen røg af banen i sving 15.

I den anden garage brugte Red Bull-mekanikerne meget tid på at ordne Verstappens bagvinge, som ligesom i Brasilen vibrede. Det forhindrede dog ikke Verstappen i at køre den tredjehurtigste tid.

Pierre Gasly fortsatte også med at vise imponerende takter, da franskmanden sluttede sessionen på fjerdepladsen. Den 25-årige racerkører havde tidligt i træningen et mærkeligt spin på sin ud-omgang, som også selv undrede Alpha Tauri-køreren, lød det over radioen.

Kampen om tredjepladsen i konstruktørernes mesterskab spidser også til, hvor Ferrari så bedst ud i den tredje frie træning med en sjetteplads og niendeplads.

McLaren var hurtige under de første to træninger, men i den tredje træning endte begge McLaren-kørere udenfor top 10.

De to Alpine-racere var de hurtigste i begyndelsen af træningen, men blev hurtigt sendt ned ad rangstigen som henholdsvis nummer 7 & 8 med Alonso som den hurtigste Alpine-kører.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:22.310 + 0.000 17
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:22.388 + 0.078 16
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:22.651 + 0.341 10
4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:22.835 + 0.525 17
5. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:22.846 + 0.536 14
6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:23.048 + 0.738 17
7. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:23.186 + 0.876 13
8. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:23.209 + 0.899 18
9. Charles Leclerc Ferrari
P
1:23.276 + 0.966 17
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:23.567 + 1.257 20
11. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:23.711 + 1.401 14
12. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:23.884 + 1.574 17
13. Lando Norris McLaren
P
1:23.895 + 1.585 16
14. George Russell Williams
P
1:23.923 + 1.613 17
15. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:24.154 + 1.844 17
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:24.499 + 2.189 15
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:24.680 + 2.370 20
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
0:00.000 - 1
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Qatars GP. 2. frie træning Qatars GP - Kvalifikationen: Hamilton på pole »