Ungarns GP: 1. frie træning

Den første frie træning i Ungarn var ikke den mest begivenhedsrige, men det er fortsat et tæt Formel 1-felt, der er kommet til Budapest.

Haas Japans GP . Copyright MoneyGram Haas F1 Team

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 19/7 2024 klokken 14:07

Ferrari har meldt ud, at de gerne skulle have løst de problemer, som de oplevede med deres seneste opgraderingspakke.

Bedømt ud fra den første frie træning, tegner det godt for den stejlende hest. Sainz sluttede nemlig som hurtigste mand og Leclerc endte sessionen på tredjepladsen.

Dog lignede det, at specielt Leclerc havde problemer med en overstyrende bil.

Red Bull er kommet med store opdateringer til deres racer, som de forventer vil gøre dem markant hurtigere. Verstappen viste som altid god fart og endte træningen på andenpladsen.

Perez var langt efter Verstappen, som han har været i store dele af sin Red Bull-tid og sluttede P11.

Mercedes, der rider på en bølge efter to sejre i træk, viste også, at de er med i kampen i toppen af feltet, hvor Russell kørte sig ind som fjerdehurtigst.

Teamkollegaen, Hamilton, der har mulighed for at vinde sit niende grand prix i Ungarn, akkurat som han gjorde det i Silverstone, var kun tiendehurtigst.

Dog var den syvdobbelte verdensmester kun 0.150. fra sin holdkammerat på fjerdepladsen.

Sauber viste godt fart i 2023 i Ungarn, hvor de startede henholdsvis P5 og P7. Zhou kørte femtehurtigste tid, akkurat som han gjorde det for et år siden i Ungarn.

Så måske er det værd at holde øje med Sauber i denne øje, som også har bragt opgraderinger til deres racer i denne weekend. Sauber er hidtil det eneste hold i feltet, der har til gode at score deres første point.

McLaren, der håber, at de kan vinde i denne weekend efter at have misset et oplagt sejrsmuighed i Silverstone, sluttede henholdsvis P6 og P7 med Norris som den hurtigste af de kørere.

McLaren har det med at starte langsomt ud, så det ville være mærkeligt, hvis de ikke har mere at give af i takt med, at vi kommer tættere på kvalifikationen.

Stroll og Alonso brokkede sig over balancen i deres Aston Martin, men det forhindrede ikke Stroll i at køre niendehurtigste tid. Alonso var lidt langsommere end holdkammeraten og sluttede P13.

Det blev bekræftet i går, at Magnussen stopper hos Haas efter denne sæson. Første træning var heller ikke noget at juble over, da danskeren endte næstsidst.

Kun foran en af de kørere, der skal erstatte den garvede dansker, Oliver Bearman, som kørte i stedet for Hülkenberg, som er at finde i Haas-raceren i næste træning.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:18.713 + 0.000 27
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:18.989 + 0.276 20
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:19.011 + 0.298 29
4. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.137 + 0.424 28
5. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:19.180 + 0.467 24
6. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:19.211 + 0.498 26
7. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:19.249 + 0.536 26
8. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:19.260 + 0.547 26
9. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:19.265 + 0.552 25
10. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.287 + 0.574 29
11. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:19.440 + 0.727 22
12. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:19.578 + 0.865 27
13. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:19.686 + 0.973 24
14. Alexander Albon Williams Racing
P
1:19.794 + 1.081 22
15. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:19.804 + 1.091 28
16. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:19.885 + 1.172 26
17. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:19.976 + 1.263 26
18. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:20.023 + 1.310 26
19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:20.295 + 1.582 27
20. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:20.371 + 1.658 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Magnussen ude, Ocon inde Ungarns GP: 2. frie træning »