Nico Rosberg
Billeder fra Austin, Texas 2013. Copyright Mercedes AMG
Personligt |
Højde |
178 cm |
Vægt |
71 kg |
Gift med |
Gift med Vivian Sibold |
Sport |
Fodbold og tennis |
Hobby |
Aerodynamik og jetski |
Yndlings mad |
Pasta Aglio Olio |
Bopæl |
Monaco |
Hjemmeside |
http://www.nicorosberg.com |
2002-2005 |
I 2002 deltog Nico Rosberg i Formel BMW Adac mesterskabet, som han vandt uden de store problemer efter at have taget 9 sejre undervejs. Herefter rykkede han videre til Formel 3 Euro, hvor han i to år kørte for Team Rosberg med fire løbssejre og en samlet fjerdeplads i 2004 som resultat.
I 2005 flyttede han op til GP2, og efter 5 sejre og yderligere 7 podieplaceringer vandt han det første GP2 mesterskab.
|
Med et GP2 mesterskab i ryggen og arven fra sin far, verdensmester Keke Rosberg, blev der holdt godt øje med Nico Rosberg, da han debuterede i Formel 1 for Williams-teamet i 2006. Og sikke en debut.
I sit første Formel 1 løb i Bahrain, kvalificerede han sig som nummer 12 men endte løbet på en 7. plads lige bag teamkollegaen Mark Webber, dette endda på trods af et upalnlagt besøg i pitten for at få udskiftet næsen.
Derudover satte han også løbets hurtigste omgang og blev dermed den yngste, der har gjort det. En ganske imponerende præstatioen, især fordi bilen ikke blev anset som særlig pålidelig.
I det næste løb i Malaysia kvalificerede Rosberg sig på en tredjeplads, og folk fik for alvor øjnene op for den unge charmetrold, der tiltrak sig opmærksomhed både på og udenfor banen. Desværre røg motoren efter kun syv omgange.
I det europæiske Grand Prix måtte Rosberg starte fra en 22. plads, da han blev nødt til at skifte motor. Han strøg gennem feltet og sluttede på endnu en 7. plads.
Resten af sæsonen var ikke så god for den unge pilot. I de næste syv løb måtte han udgå fire gange. Ialt scorede han fire point for teamet i 2006, men der var noget at bygge på.
Williams skiftede til 2007 fra Cosworth motorer til Toyota, et skifte ikke mange forstod, da Toyotas eget team var er håbløst langsomme. Men på en eller anden måde fik Patrick Head bygget en god maskine, og hurtigt viste det sig, at det gik meget bedre for Williams end året før, i hvert fald i pre-sæsonen.
Nico fik ny teamkammerat, østrigske Alex Wurz, da Mark Webber var skiftet til Red Bull. Rosberg sluttede i pointene hele syv gange det år og firdoblede sine point fra 2006, og endte på 20 point.
Alexander Wurz og Nico Rosberg med den nye Williams racer med navnet FW29. Copyright Williams F1
Wurz scorede flere point i starten af 2007, men østrigeren var generelt langsommere end Rosberg, som på sit talent kunne vriste flere tiendedele ud af bilen end Wurz. Efterhånden fik Rosberg mere styr på bilen og overhalede Wurz i den samlede stilling.
Årets bedste resultat var en fjerdeplads i det sidste løb i Brasilien, en position Rosberg måtte fravriste en glimrende kørende Robert Kubica.
Med Alex Wurz´ pointtotal på 13, var Williams pludselig the best of the rest.
Nico Rosberg. Copyright Williams F1
I slutningen af 2007 blev Rosberg kædet sammen med et muligt skifte til McLaren-Mercedes, efter det blev klart for alle med øjne i hovedet, at Fernando Alonso ikke ville fortsætte i teamet. Et logisk valg egentlig, men Rosberg var under kontrakt for 2008 for et uanseeligt beløb. Tyskeren fik dog en betragtelig lønforhøjelse ud af affæren, da Frank Williams måtte erkende, at Rosberg var en særdeles populær kører.
I 2008 fik Rosberg igen en ny kollega i form af japanske Kazuki Nakajima. Året startede godt for Rosberg, som i åbningsløbet i Melbourne scorede sin første podiumplacering med en flot 3. plads. Resten af sæsonen kunne imidlertid slet ikke leve op til dette, og bortset fra en 2. plads i et særdeles vådt og kaotisk løb i Singapore var sæsonen en skuffelse. Status ved afslutningen på sæsonen var 17 point, som rakte til samlet 13. plads.
2009 sæsonen udviklede sig betydeligt bedre for den unge tysker. Williams kørte stadig med Toyota-motorer, men nu havde teamet tilsyneladende fået sat tingene rigtigt sammen. I hvert fald lå Rosberg ofte i den sjovere del af feltet og kæmpede med om pladserne lige under podieplaceringerne. Sæsonens højdepunkt kom på hjemmebanen på Nürburgring, hvor kan kørte sig op til en 4. plads fra en startposition som nr. 15. Rosberg sluttede sæsonen på en samlet 7. plads, og i oktober måned offentliggjorde han, at han fra 2010 ville køre for det nystiftede fabrikshold Mercedes GP. Her ville han få ingen ringere end Michael Schumacher som teamkammerat på det, der næsten lignede et tysk landshold.
Nico Rosberg. Copyright Mercedes AMG
Det som på mange måder lignede en dream-team for Nico Rosberg, med Schumacher som læremester og den ressourcestærke Mercedeskoncern i ryggen, viste sig hurtigt at være knapt så rosenrødt. 2010 sæsonen bød på flere udfordringer, end Rosberg havde håbet på, og han måtte sande, at han stadig blot befandt sig i det brede midterfelt. Sæsonen startede ellers ganske lovende med 2 podieplaceringer ud af sæsonens første 4 løb. Herefter gik det dog lidt ned af bakke, men med stabil og moden kørsel satte han stort set point på kontoen ved hvert eneste løb. Nok så væsentligt for selvtilliden var Rosberg stort set gennem hele sæsonen hurtigere end Schumacher, og sammenlagt rakte det til en placering som nr. 7 i kampen om mesterskabet.
2011 kom heller ikke til at byde på den helt store succes for Rosberg. Blandt de nye tiltag til denne sæson var DRS-systemet og nye dæk fra Pirelli, og selvom den nye Mercedes-racer havde været hurtig i præ-sæson testene, viste det sig hurtigt, at flere andre teams havde været bedre til at implementere de nye ting i deres racere. Mercedes kunne ikke matche farten hos hverken Red Bull, Ferrari eller McLaren, og hverken Rosberg eller Schumacher kom på podiet en eneste gang i 2011. For 3. sæson i træk endte Rosberg på den samlede 7. plads lige foran Schumacher på 8. pladsen.
2012 kom til at byde på både op- og nedture for Nico Rosberg. Han åbnede sæsonen med 2 skuffende resultater, da han ikke formåede at score point i hverken Australien eller Malaysia. Til gengæld fik han mange til at spærre øjnene op, da han tog sin første pole position i karrieren ved det kinesiske Grand Prix. Begejstringen blev ikke mindre, da Rosberg oven i købet på fornemste vis omsatte sin pole position til også at hente sin - og det nye Mercedes-teams - første sejr. Desværre viste det fornemme resultat sig at være en enlig svale, og resten af sæsonen bød blot på et enkelt besøg på podiet, da Rosberg hentede en 2. plads i Monaco. I den anden Mercedes lykkedes det aldrig rigtigt for Michael Schumacher at finde sig til rette, og den erfarne tysker formåede blot at score point i 7 af sæsonens 20 løb. Status blev en samlet 9. plads til Rosberg, mens Schumacher måtte nøjes med 13. pladsen.
Nico Rosberg vandt på Silverstone. Copyright Daimler Benz
I 2013 kunne Mercedes ikke længere bryste sig af at være et rent tysk hold. Michael Schumacher valgte efter den skuffende 2012 sæson at indstille karrieren endegyldigt, og som hans afløser var valget faldet på verdensmesteren fra 2008, britiske Lewis Hamilton. Samtidig havde Mercedes oprustet kraftigt på den administrative front, og resultaterne udeblev ikke. Allerede i sæsonens 2. løb i Malaysia kom Hamilton på podiet for sit nye team, da han kørte hjem på 3. pladsen. Samtidig blev Nico Rosberg nr. 4, og denne gang var der ikke tale om en enlig svale. Rosberg sejrede både i Monaco og i England og hentede yderligere 2 podieplaceringer. Samtidig viste Mercedes-raceren sig at være særdeles pålidelig, og begge kørere kunne således sætte gode point på kontoen ved stort set hvert eneste løb. 2013 blev året, hvor Nico Rosberg definitivt etablerede dig som en af feltets topkørere og Mercedes som et decideret topteam. I konstruktørmesterskabet sluttede Mercedes på 2. pladsen kun overgået af aldeles suveræne Red Bull.
Nico Rosberg sluttede sæsonen på en samlet 6. plads i kampen om kørernes verdensmesterskab.
Lewis Hamilton og Nico Rosberg. Copyright Daimler-Benz
De massive ændringer, som blev indført op til 2014 sæsonen, vendte som så ofte før op og ned på styrkeforholdet i feltet. Red Bull kunne ikke få deres racer til at fungere, mens Mercedes i dén grad ramte plet med deres fortolkning af reglementet. Allerede fra starten af sæsonen var det tydeligt, at Mercedes med deres W05 racer havde begået en genistreg, og resten af feltet var mere eller mindre henvist til at kæmpe om de sekundære placeringer. Kampen om VM udviklede sig således hurtigt til en affære mellem Nico Rosberg og Lewis Hamilton, og de 2 herrer vandt tilsammen 16 af sæsonens 19 løb.
Rosberg åbnede sæsonen med en sejr i Australien, mens Hamilton tog sig af de følgende 4 løb. Kampen bølgede frem og tilbage gennem hele sæsonen, og de 2 teamkammerater var ved flere lejligheder i infight. Det hele kulminerede i det belgiske Grand Prix på Spa-Franchorchamps, da Rosberg påkørte Hamilton og ødelagde hans løb. Det føg frem og tilbage med beskyldninger om urent trav, og i de følgende løb skiftedes kørerne til at ignorere de ordrer, som teamet udstedte over radioen.
Kampen varede ved helt frem til sæsonens sidste løb i Abu Dhabi, men her blev Rosberg ramt af en teknisk defekt, som betød, at han ikke var i stand til at true Hamilton, som efter sin 11. sejr kunne lade sig hylde som verdensmester. Rosberg måtte tage til takke med 2. pladsen i en sæson, som Mercedes dominerede totalt fra start til slut.
Nico Rosberg. Copyright Daimler Benz
På trods af den intense interne kamp mellem Hamilton og Rosberg i 2014, fortsætter de begge hos Mercedes i 2015. I lange perioder af 2014 var det ellers mere end almindeligt svært at forestille sig, at de 2 herrer skulle kunne samarbejde længere end højest nødvendigt, men det lykkedes åbenbart for Toto Wolff og Niki Lauda at gyde olie på vandene.
Hård kamp mellem Lewis og Nico. Copyright Mercedes AMG
2015 sæsonen startede lidt skidt for Nico Rosberg, han formåede nemlig ikke at vinde i sæsonens første fire løb, mens Lewis Hamilton snuppede tre sejre i samme periode. Det ændrede sig dog lidt da man kom til Europa. Rosberg vandt nemlig i både Spanien og Monaco, derefter fik han en andenplads i Canada inden han igen snuppede sejren i Østrig. Efter sejren i Østrig gik der dog intet mindre end ni Grand Prixer før Rosberg igen kunne stå øverst på podiet, hvilket var skidt i og med han var startet på pole position i tre af de Grand Prixer. Rosberg formåede dog endelig at omveksle en pole position til en sejr da feltet nåede Mexico og dette senarie gentog sig i og så i sæsonens sidste to løb.
I 2016 er Nico Rosberg igen at finde hos Mercedes, dog forlyder det at det er den sidste sæson. Da Mercedes er ved at være trætte af den interne ballade i teamet som der er mellem Lewis Hamilton og Nico Rosberg.
Diverse oplysninger |
Nationalitet | Tysker |
Fødselsdag | 27/06 1985 |
Antal sejre | 23 |
Antal pole positions | 30 |
Antal point i karrieren | 1594.5 |
Antal startede grand prix'er | 206 |
Vis alle pole positions
Formel 1 karriere
2024 sæsonen
Nr. |
Løb |
Team |
Placering |
Årsag |
Point |
I alt i 2024 |
0 |
Sidste år
Formkurve for Nico Rosberg 2024