Løbsresume fra Canadas Grand Prix:
Indtil løbet på Circuit Villeneuve i Montreal havde vi lært 5 ting om sæsonens Formel 1:
1. Stik imod EU-reglerne har Mercedes GP har taget monopol på pole positions, og man kommer uvilkårligt til at tænke på Janis Joplins 1970’er single ”Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz (Power Unit)”. Uanset hvad, så havde kvinden ret.
2. McLaren Honda går konsekvent baglæns.
3. Power Units har altafgørende betydning.
4. Lotus viser stærkt stigende form.
5. Den unge Toro Rosso-kører, Carlos Sainz, fortsætter med at imponere.
Ovennævnte 5 lærepunkter fra 2015-sæsonen viste sig at holde 100% stik i dagens grand prix.
Lewis Hamilton
Copyright Daimler Benz
Således revancherede Hamilton sig fra blamagen i Monaco, hvor pitvæggen stjal sejren fra deres kører-es. I Canada blev der ikke begået flere fejl fra den kant, og sidste års verdensmester kunne således krydse mållinien i sin Mercedes GP dog kun 2,2 sekunder foran teamkammeraten Nico Rosberg men hele tiden i kontrol.
Hele 40,2 sekunder efter fulgte Valtteri Bottas i Williams, der således igen viste de tænder, som teamet gjorde i 2014-sæsonen. Teamkammeraten Felipe Massa sluttede som nr. 6. Williams er tydeligvis på vej frem igen, hvilket især sås på langsiderne, hvor de var klart hurtigere end konkurrenterne.
Jenson Button
Copyright McLaren Media
Op til løbet i Montreal havde Ferrari brugt den ene af sine såkaldte Tokens ved at udskifte vitale dele på deres power units. Det viste sig dog at være utilstrækkeligt, idet Räikkönen og Vettel måtte nøjes med en 4. og 5. plads. Räikkönen lå ellers længe på en komfortabel 4. plads, men et spin i sving 10’s hårnål sendte finnen en plads ned i rækkerne.
Reaktionen fra Räikkönen udeblev heller ikke: "That's exactly the same as last year," klagede han. "The energy store kicked in." Tjah…
Kimi Raikkonen
Copyright Ferrari Media
Foruden de mange overhalinger, skal dog fremhæves en flot kæmpende Vettel, der startede på P16 men kæmpede sig op på P5. Tyskeren havde en hård dag på kontoret i sin Ferrari med en godkendt indsats og ofte dramatiske overhalinger.
Lotus viste sig at holde sit positive momentum med pil opad. Således sluttede Maldonado på P7 med teamkammeraten Grosjean på P10. Grosjean havde dog en kollision med Roberto Merha i Manor, hvilket fransmanden vandt en 10 sekunders tidsstraf for. Den blev effektueret og lagt til tabellen efter løbet, men Lotuskøreren beholdt dog sin 10. plads.
Romain Grosjean
Copyright Lotus F1
Lærepunkt nr. 2 viste sig fortsat at holde vand. McLaren Honda fortsætter med at falde bagud og teamet nåede et absolut lavpunkt, da begge biler måtte udgå med tekniske problemer. Efter løbet oplyste McLaren, at årsagen skyldtes problemer med udstødningssystemet.
Fernando Alonsos frustrationer fik den ellers velpolerede facade til at krakelere i radioen. Da spanieren blev bedt om at spare brændstof, råbte han tilbage: "Already I have big problems now. Driving with this and looking like amateurs. So I’d like to race… then I concentrate on fuel".
Tydeligvis slut med smilende, veltilrettelagt PR fra spanieren. Frustrationerne udstillet i bedste sendetid.
Carlos Sainz
Copyright Getty Images/Scuderia Toro Rosso
Lærepunkt nr. 3: Power units spillede igen en dominerende rolle, og Mercedes kan ét eller andet med deres enhed, som de andre teams stadig kæmper med at nå op til.
Lærepunkt nr. 4: Lotus forbedrede sig igen med ”Maldonator” på P7. Venezuelaneren havde i øvrigt den usædvanlige oplevelse at fuldføre et løb uden crash. At Grosjean kun opnåede en P10 pga. en kollision fjerner ikke indtrykket af konstant fremgang.
Lærepunkt nr. 5: Sainz gjorde det igen godt i sin Toro Rosso. Således måtte moderteamet Red Bull og Daniel Ricciardo se sig distanceret af den unge spanier, som går en stor F1-fremtid i møde.
Alt i alt et ganske begivenhedsrigt løb i Montreal, der sluttede med følgende stilling blandt de første 10 kørere:
1) Lewis Hamilton 2) Nico Rosberg 3) Valtteri Bottas 4) Kimi Raikkonen 5) Sebastian Vettel 6) Felipe Massa 7) Pastor Maldonado 8) Nico Hulkenberg 9) Daniil Kvyat 10) Romain Grosjean.