Pirelli offentliggør rapport fra Spa

Pirelli har her til eftermiddag offentliggjort resultatet af sine undersøgelser af de mange punkteringer og dækeksplosioner op til og under Belgiens Grand Prix på Spa. Undersøgelsesresultatet må uvilkårligt give lidt mere ro blandt kørerne.

Pirelli dæk . Copyright Renault F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 3/9 2015 klokken 16:09

Efter en meget grundig analyse af samtlige dæk, der blev brugt under træning, kvalifikation og løb på Spa i Belgien, har dækleverandøren Pirelli nu offentliggjort resultatet af sine undersøgelser.

Årsagen til den meget grundige analyse skyldes ikke mindst Nico Rosbergs dramatiske dækeksplosion under træningen samt Sebastian Vettels spektakulære eksplosion på sidste omgang af løbet, som forvandlede en tysk/italiensk podieplacering til en degradering.

I en udtalelse fra Pirelli hedder det, at man ”ikke har fundet strukturelle fejl i dækkene”. Det tilføjes, at fabrikken ”siden begyndelsen af 2015 har brugt 13.748 slicks-dæk, herunder på særligt krævende baner som Sepang, Barcelona og Silverstone.”

Pirelli intermediates undersøges.
Copyright Pirelli


"Ingen problemer er nogensinde blevet opdaget, hvilket understreger den grundlæggende styrke af produktet," hedder det videre.

Hvad der især er interessant er dog, næste punkt i rapporten, hvor det hedder, at der er fundet "63 snit… i slidbanen af Formel 1-dæk anvendt under Spa-weekenden, hvilket skyldes en lang række hændelser, der fandt sted under supportløbene før grand prix’et.”

"I de foregående 15 hændelser (10 løb og fem test-sessioner) er der i gennemsnit kun fundet 1,2 snit pr hændelse. Alt dette indikerer at der har været en unormal mængde af fragmenter på banen i Spa med en deraf følgende øget risiko for at ramme et af disse fremmedlegemer.”

En ingeniør fra Pirelli.
Copyright Pirelli


"Hvis bare et lille stykke af disse fragmenter - lavet af kulstof eller andet særligt skarpt materiale - trænger ind og skærer i de forskellige strukturelle dele af et dæk (som er naturligvis konstrueret til brug ved høj hastighed og mere skrøbelige, hvis de anvendes i en længere periode) uden at den gennemtrænger den faktiske struktur, kan dette medføre en fejl, der er forskellig fra den, der findes i tilfælde af en normal punktering, som er karakteriseret ved et tab af dæktryk.”

"Den første type hændelse er, hvad det blev konstateret på Sebastian Vettels dæk på Spa."

Pirelli tilføjer, at fabrikken, efter kvalifikationen på Spa, bemærkede "et usædvanlig stort antal snit i dækkene", og derfor efterfølgende anmodede FIA om at banen blev rengjort.

Sebastian Vettel var rødglødende efter sin dækeksplosion på Spa.
Copyright Ferrari Media


I samarbejde med FIA (den internationale motorsportsorganisation) foreslår Pirelli derfor nu, "at man studerer en måde, hvorpå banerne fremover kan blive rengjort mest effektivt".

I en efterfølgende udtalelse udtrykker FIA fuld tillid til Pirellis undersøgelser.

"En usædvanlig række snit (i dækkene, red.) blev rapporteret af Pirellis ingeniører i løbet af Spa-weekenden, hvoraf den ene nåede karkassen og forårsagede dækeksplosion på Nico Rosberg bil.”

"Undersøgelser blev gennemført mikroskopisk på sektioner af dækkene, og her blev fundet nogle snit i de dæk, som blev brugt af forskellige teams i løbet, og resultaterne viste et tilfælde, hvor snittet var nået karkassen, men uden at forårsage fejl.”

"Den resterende slidbanetykkelse på Sebastian Vettels bageste dæk var ca. 30% på tidspunktet for eksplosionen, hvilket gør dækket mere modtagelig for skader fra små fragmenter på banen."

Også Nico Rosberg var kristisk efter sin dækeksplosion på Spa.
Copyright Daimler Benz


Afslutningsvis udtaler FIA, at organisationen "er tilfreds med grundigheden i den undersøgelse, som Pirelli har gennemført samt dens konklusioner med hensyn til årsagerne til dækfejlene i Belgien.”

Til slut hedder det: "Baseret på dette er FIA villig til at overveje eventuelle sikkerhedsmæssige anbefalinger fra dækleverandøren til den italienske GP og for resten af sæsonen."

Især Rosberg og Vettel har efter hændelserne i Belgien forståeligt nok været kritiske overfor Pirelli og forlangt en tilbundsgående undersøgelse af uheldene. Den har de og resten af kørerne nu fået, hvilket utvivlsomt giver en lidt roligere mave hos alle.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Yderligere straf til McLaren Italiens GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst »