Stadigvæk for meget radiokontakt

Sidste juli strammede man reglerne for, hvor meget der må siges over radioen. Man strammede bare ikke reglerne nok, mener Jean Alesi.

Mclaren pitvæg Ungarns GP 2013 . Copyright McLaren Group

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 10/1 2016 klokken 14:01

En af de ting, Formel 1 bliver kritiseret for igen og igen, er det faktum, at bilerne er for tekniske, og kørerne får for meget hjælp over radioen til at køre bilerne. Det førte til, at FIA sidste år lancerede en stramning af reglerne for, hvilken information kørerne må modtage over radioen. Det betød bl.a. at det blev forbudt at få hjælp til at indstille bilens startprogrammer, når man har forladt pitten.

Jean Alesi
Copyright ukendt


Set udefra blev løbene måske lidt mere underholdende, efter at disse regelændringer blev indført, men spørger man den tidligere Formel 1 kører Jean Alesi, så skal reglerne være endnu strammere.

"Disse stramninger er ikke nok, kørerne får stadigvæk meget information via. radio, som de burde kunne klare selv. Eksempelvis hvornår de skal komme i pit osv. Kørerne burde køre bilen selv, så de kan vise, hvad de dur til. Det kan de ikke, når de bliver kontrolleret fra pitten. For at løse dette problem er man nødt til at gøre bilerne mere attraktive at køre og mindre radiostyrede," lyder det fra Jean Alesi.

James Hunt i sin McLaren fra den gang bilerne ikke var styret af en computer.
Copyright Robert E Murphy Jr


Det er nok urealistisk at tro, at man kan fjerne radioen så meget, som Alesi ønsker, men ideen er god. Da GPDA lavede sin fan undersøgelse i løbet af sidste sæson, var der mange, der gerne så Formel 1 blive ført tilbage til det, som klassen var en gang. En klasse, hvor den bedste kører vandt, fremfor den kører, der er bedst til at styre den computer, som en Formel 1 bil har udviklet sig til. Så man kunne da håbe på, at reglerne bliver strammet en smule mere, end de allerede er blevet.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas består vigtig test Red Bull kunne have vundet med Mercedes-motor »