Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/3 2016 klokken 05:03
Tør asfalt var det der ventede på kørerne, da de kom ud til den tredie og sidste træning forud for kvalifikationen til årets første løb.
Det betød at vi kunne forvente at få det første fingerpeg om hvordan styrkeforholdet lå.
Et hold der valgte at vise sig positivt frem, helt fra starten af træningen, var Red Bull.
Red Bull var de første til at sætte tider på de bløde dæk, hvilket viste sig at være op mod 4 sekunder hurtigere end tiderne på de hårde dæk.
Men også McLaren overraskede med rigtigt fine tider, i forhold til hvad vi har set fra dem de sidste par år. Dog er de ikke længere oppe end at de ligger midt i feltet.
Renault, som mange danskere har store forhåbninger til, men som de fleste også forventer vil være lidt bagud i starten af sæsonen, viste sig at være nogenlunde der, hvor de var forventet. Lige over midten af feltet.
Palmer og Magnussen satte hele tiden tider, der var utroligt tæt på hinanden, hvilket var lidt overraskende, tilmed med Palmer ofte som den hurtigste af de to.
Nede i den tunge ende af feltet, var der tidligt i træningen lidt ballade, da den nye superbetalingskører Haryato kolliderede med Grosjean i pitten.
Grosjean kom heldigvis ud på banen igen, men Haas raceren viste sig ikke til at være bedre end det var forventet af et nyt hold, da de kun formåede at holde Manor racerne bag sig og den ene Sauber racer med Nasr.
Ferrari viste sig rimeligt stærke. Vettel, der satte Ferraris bedste tid, var blot 2 tiendedele sekund efter Hamiltons hurtigste tid.
Mest overraskende var det dog, at Toro Rosso formåede at blande sig helt i toppen, da Sainz satte den 4. hurtigste tid, ind mellem de to Ferrarier.
Hvis vi har set styrken af holdene, ser det ud til at Kevin Magnussen har en bil der kan gå videre til Q2, men næppe hele vejen til Q3.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)