• Forside

STR uden Cosworth i 2007

Der er ikke mange, der har troet på, at Cosworth i 2007 skulle levere motorer til Scuderia Toro Rosso i 2007. De neddroslede V10 motorer har ikke været kraftige nok til at gøre sig gældende i år, og det bliver ikke bedre til næste år.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 6/9 2006 klokken 12:09

Delejer Dieter Mateschitz har i det schweiziske ’Motorsport Aktuell’ udtalt

”Toro Rosso skal have en konkurrencedygtig bil med en konkurrencedygtig motor til næste år. Det betyder, at der ikke bliver noget med 10 cylindre.”


Denne motor kan ligge bag Red Bull bilerne til næste år. Det bestemmer Ferrari.

Dieter Mateschitz kan ikke sige noget om, hvor vidt det bliver franske Renault eller italienske Ferrari heste, der skal være drivkraften i 2007. Det er dog nemt at læse mellem linierne.

”Vi har et italiensk baseret team og i Tonio Liuzzi en italiensk kører.”


Får STR Ferrari motorer til næste år?

”En italiensk motor ville passe fint.”

Dieter Mateschitz fortæller, at det er Ferrari, der helt suverænt bestemmer om det bliver hovedteamet Red Bull Racing eller søsterteamet Scuderia Toro Rosso som får lov at køre med Ferrari motorer i 2007. Dieter håber dog, at Ferrari vil tillade at kontrakten med RBR overgår til STR, så RBR i stedet kan køre med Renault motorer.

Det vil give RBR en masse omtale. Den nye RB3 som vi kommer til at se på banerne til næste år er designet af Adrian Newey, manden der stod bag den VM vindende kombination hos Williams blandt andet i 1996 og 1997.

”Vi har behov for en afklaring snarest, men man skal ikke lægge for meget i motoren, da de nye homologiseringsregler formindsker betydningen af motoren i forhold til den samlede pakke.”


Hvilken motor kører Midland F1 med i 2007?

Hvis Cosworth ikke kan få overtalt Midland F1 til at indgå et samarbejde i Formel 1, så er den tidligere så vindende motor ude af Formel 1.