• Forside

Optakt til Kinas Grand Prix

Fra den 29 september til 1 oktober afvikles Kinas Grand Prix på den 5.4 km lange Shanghai International Circuit. Banen er formet som det kinesiske tegn 'shang' der betyder højt eller over. Læs her vores omfattende optakt der som sædvanlig kommer vidt omkring.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 23/9 2006 klokken 13:09

SIDEN SIDST

3 løb – det er hvad der er tilbage af Michael Schumachers karriere. Det er den helt overskyggende ting, i denne vores up-date om hvad der er sket siden sidste løb. Mange havde frygtet det, mange havde håbet det og mange havde forventet det. Med en sejr i hans sidste europæiske løb, hans sidste køb i det Italien, hvis motorsportsfans forguder ham og med 2 point op til Fernando Alonso, der valgte Schumacher at meddele at hans karriere stopper med udgangen af denne sæson. En sæson, hvor han sandsynligvis henter hans ottende mesterskab.

Italiens Grand Prix blev igen et lettere taktisk løb, hvor Kimi Räikkönen, der skal erstatte Schumacher, eller rettere forsøge at erstatte, byttede en pole position, med en andeplads, pudsigt nok, så er det endnu en gang lykkedes McLaren Mercedes at bliver konkurrencedygtige når sæsonen går på hæld.


Michael Schumacher, Kina 2005

Robert Kubica, polsk debutant, med ganske få løb i Formel 1, fik kørt en meget flot 3. plads hjem, garanteret til BMW Saubers tilfredshed – det beviser klart og tydeligt at de valgte rigtigt, da de fravalgte Williams og skiftede til Sauber for et par sæsoner siden. En anden ting, som vakker glæde ved Kubicas flotte resultater, det er ved den polske speedwaykører Tomasz Gollop. Han har hidtil været alene om at dække det fanatiske polske motorsports publikums behov for succes og stjerner, han skulle efter sigende være særdeles lettet over, at der nu er en som tager en stor del af presset fra det publikum.


En TF105 i aktion i Shanghai 2005

TEKNISKE OVERVEJELSER

Shanghai hører til den moderne gruppe af baner der er dukket op de seneste år og giver nogle enestående muligheder og udfordringer for hold og piloter. Selvom den ikke byder på de store højdeforskelle, er der en et stort udbud af udfordrende sving fra langsomme hårnåle til lange kurvede højhastighedssving. Som det er tilfældet med de fleste moderne baner er den meget bred, hvilket kan gøre det svært for piloterne at finde ideallinjen Faciliteterne i paddocken er excellente og holdene har de bedst mulige betingelser for at give os et godt show.

Teknik
Dæk Generelt er Shanghai en bane der er hård ved dækkene. De forreste dæk er hårdt belastet i sving som 1,7 og 8 og de mange langsomme sving betyder at bagdækkene også belastes hårdt når der accelereres ud af svingene. Sving 13 der er det sidste sving inden langsiden kræver speciel opmærksomhed da det 270 grader store sving specielt belaster det venstre forhjul. Da der også accelereres, belastes bagdækkene også både lateralt og longitudinalt og dette slider. Det er derfor svært at finde et passende kompromis og dækvalget bliver svært.
Aerodynamik Som sagt er der en blanding af langsomme og hurtige sving hvilket betyder, at det bliver kompliceret både at sikre tilpas høj hastighed på de lige stræk uden at slække på kravene til, at der skal være et højt greb i svingene. Det bliver derfor også aerodynamisk svært at finde det rigtige kompromis og specielt under de frie træninger vil holdene holde særligt øje med hastighederne på de lige stræk da en for lav hastighed her kan betyde, at det bliver for let for andre biler at overhale.
Ophænget Mekanisk er det vigtigt at finde et kompromis der giver piloten tiltro til bilen hele weekenden igennem og over en hel løbsdistance. Shanghai byder på en del opbremsninger fra høje hastigheder, nogle hurtige sving og rigeligt med accelerationsfaser. Kombineret med et antal retningsændringer ved både høje og lave hastigheder betyder det, at der generelt køres med en stiv og reaktionsfølsom opsætning af forenden af bilen medens ophænget i bagenden holdes blødere for at opnå en optimal traktions og opbremsningsstabilitet. Holdene vil specieltkoncentrere sig om at gøre bilen stabil under kraftig opbremsning og under betingelser hvor der ikke gives fuld gas. Dette skyldes også at piloten ofte skal bremse/accelerere og på samme tide dreje som foreksempel i sving 1,2 og 8.
Motorkraft Med de nye regler er motorerne ikke så kraftfulde som ved sidste løb. Da dækkene samtidigt er blevet videreudviklet så de giver bedre greb er speederen i bund i længere tid i år end det var tilfældet i 2005. Denne ændring er dog ikke så udpræget i Shanghai idet banen har mange langsomme sving og relativt få højhastighedssving med fuld gas. I gennemsnit har der været en forøgelse på 17% af den tid der køres med fuld gas i 2006 i forhold til 2005 men på Shanghai er det kun 11 % hvilket svarer til at 61% af tiden er speederen i bund.
Kølning De 11 % ekstra betyder at der er behov for mere kølning end sidste år, også fordi V8 i forhold til ydelsen afgiver mere varme end V10eren gjorde. Da der dog forventes temperaturer omkring 25 grader er dette ikke noget problem, idet motorerne i Europa har været udsat for betingelser der var mere belastende uden de store problemer.


HISTORIEN:

Kinas Grand Prix er det næstnyeste i Formel 1-kalenderen kun overgået af løbet i Istanbul. Premieren fandt sted så sent som i 2004, i øvrigt det samme år som Bahrain blev indlemmet i den fine familie.

Det kan ikke overraske, at der var stor interesse i at få organiseret et løb i Kina. Med mere end en milliard indbyggere er der et enormt sponsorpotentiale, og Kina vil gerne vise, at man teknologisk er helt med fremme. På den baggrund kan det næsten overraske, at det først blev i 2004, at kalenderen kom til at inkludere Kina.

Der blev da også gjort et forsøg tidligere for at få Formel 1 til landet. I 1996 byggede man Zhuhai-banen i nærheden af Hong Kong. Der var dog problemer med at få denne bane godkendt af FIA, og derfor blev det projekt aldrig til noget.

År Pole Position Hurtigste Omgang Vinder
2004 R. Barrichello M. Schumacher R. Barrichello
2005 F. Alonso K. Räikkönen F. Alonso

Kørerne i pole position og med hurtigste omgang samt vindere gennem årene på Shanghai International Circuit.


I stedet skal vi frem til 2002, hvor der begyndte at ske noget konkret. Omkring årskiftet meddelte Shanghais borgmester, at man ville have en bane klar til 2004. Der skulle dog gå yderligere cirka ni måneder inden man kunne underskrive en aftale, der garanterede, at banen ville blive vært for mindst syv løb.

Har det officielle Kina sat sig noget for, så plejer det også at blive gennemført. Man er ikke bleg for at benytte sig af treholdsskift for at få en skyskraber op at stå på nogle få måneder, og i forbindelse med anlæggelsen af Shanghai International Circuit arbejdede 10.000 mennesker i toholdsskift for at få banen færdig til tiden.

Man startede med at bygge banen i oktober 2002 og den 6. juni 2004 kunne Gerhard Berger indvie banen i en Ferrari F2003-GA.

2004 – Trekamp
I et relativt begivenhedsløst løb blev det til en trekamp mellem Rubens Barrichello (Ferrari), Jenson Button (BAR) og Kimi Räikkönen (McLaren), som med hver deres strategi prøvede at få overtaget.

Det endte med, at Räikkönen blev den store taber, da han i et forsøg på at komme forbi Barrichello foretog et ultra kort tredje stint, men i stedet for endte med at blive passeret af Button, der forsøgte sig med to stop.

Ellers vil løbet blive husket som et af de værste i Michael Schumachers (Ferrari) karriere. Først kørte han af banen under kvalifikationen, hvilket betød han sluttede på 17. pladsen. Derefter valgte han at skifte motor og starte fra pitten, og i løbet blev det både til en sammenstød med Christian Klien (Jaguar) og en afkørsel, inden han kunne slutte på sin hidtil dårligste placering nogensinde – en 12. plads, hvilket også var første gang siden 1999, at han sluttede uden for pointene.
1: Barrichello
2: Button
3: Räikkönen
4: Alonso
5: Montoya
6: Sato
7: Fisichella
8: Massa
2005 – Sæsonafslutning
Allerede anden gang Kina var vært for et Grand Prix, fik de lov at afholde sæsonafslutningsløbet, der skulle afgøre, om det skulle være McLaren eller Renault, der skulle have konstruktørernes mesterskab.

Renault havde den bedste udgangsposition med Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella i forreste række, og det udnyttede de ved at lade Fisichella bremse de to McLaren-kørere. Der blev dog hurtigt lavet om på behovet for den taktik, for først kørte Juan Pablo Montoya (McLaren) over et løst afløbsdæksel, hvilket betød, at sikkerhedsbilen kom på banen, så det kunne blive ordnet, og kort efter udgik Montoya med en defekt motor.

Der kom dog endnu en periode med sikkerhedsbilen på banen, idet Narain Karthikeyan (Jordan) smadrede sin bil. Alt det betød dog ikke det store: Alonso kunne trille en sikker sejr hjem foran Kimi Räikkönen (McLaren), og dermed havde Renault sikret sig mesterskabet.

Igen blev Kinas Grand Prix en stor fiasko for Michael Schumacher. Denne gang startede balladen på vej ud på gridden, idet han stødte sammen med Christijan Albers (Minardi), så begge måtte starte fra pitten i reservebiler. Derefter spandt han af banen under den første periode med safety car og måtte udgå.
1: Alonso
2: Räikkönen
3: R. Schumacher
4: Fisichella
5: Klien
6: Massa
7: Webber
8: Button

Kinas Grand Prix gennem de seneste år



Fernando Alonso, Renault R25, krydser mållinjen som den første under Kinas Grand Prix 2005

BANEN:

Shanghai er med omkring 10 millioner indbyggere (17 millioner i provinsen) Kinas største by. Den ligger der, hvor floderne Whangpoo og Yangtze løber sammen på Kinas østkyst, og er en af verdens vigtigste havnebyer. Byen voksede i høj grad med den internationale handel, og er derfor en af de byer i Kina, der minder mest om byerne i Vesten. Shanghai er også en økonomisk vigtig by, og det betyder blandt andet, at der er gode flyforbindelser fra Europa inklusiv København.

Baneanlægget ligger lidt uden for byen, men med seks motorveje og to undergrundsstationer bør der være en mulighed for, at de op til 150.000 tilskuere kan komme nogenlunde let til og fra banen.

Banen
Banenavn Shanghai International Circuit
By Shanghai
Tidszone 6 timer foran Danmark
Første Grand Prix 26. september 2004
Antal Grand Prixer 2
Hjemmeside www.icsh.sh.cn
Rekorder
Banerekord - pole 1:34.012 (Rubens Barrichello, 2004)
208,735 km/h
Banerekord - løb 1:32.238 (Michael Schumacher, 2004)
212,749 km/h
Hurtigste løb 1t29:12.420 (Rubens Barrichello, 2004)
205,185 km/h
   
Flest sejre 1 (Rubens Barrichello, Fernando Alonso)
1 (Ferrari, Renault)
Flest poles 1 (Rubens Barrichello, Fernando Alonso)
1 (Ferrari, Renault)
Flest hurtigste omgange 1 (Michael Schumacher, Kimi Räikkönen)
1 (Ferrari, McLaren)
Årets Løb
Omgangslængde 5,338 km
Omgange i løbet 58
Løbsdistance 309,356 km
Banen
Sving 16 (8 højre og 6 venstre)
Højeste hastighed 327 km/t
Længste langside 1175 meter (mellem sving 13 og 14)
Banens standardbredde 13-15 meter
Banens breddeste sted 20 meter (Sving 13)
Stejleste stigning 3 %
Stejleste nedkørsel 8 %
Højeste punkt 11,24 meter over havet (Sving 2)
Laveste punkt  4,50 meter over havet
Tilskuerkapacitet
Hovedtribune 29.000

Løbs- og banedata


Det er som sædvanligt Hermann Tilke, der har været med til at designe banen, der – angiveligt ved et tilfælde - har form som det kinesiske skrifttegn 'shang', der betyder noget hen af 'ovenfor', 'øvre' eller 'ved'. Det er naturligvis også det tegn, der indgår i byens navn.

Shanghai International Circuit er anlagt i et sumpområde, hvilket betyder, at man har været nød til at bygge den på pæle. Dog er der alligevel nogen, der siger, at der er problemer med, at banen synker. Samtidig har den med et budget i omegnen af de to milliarder kroner været den hidtil dyreste Formel 1-bane.

Der er flere karakteristika ved den godt 5,4 kilometer lange bane: for det første består den både af en indsnævrende (sving 1-3) og ekspanderende spiral (sving 11-13), og for det andet har den med 1175 meter Formel 1-kalenderens længste langside. Der er dog ikke tale om en bane, hvor man kan køre med lav downforce, og derfor bliver tophastigheden på trods af den lange langside "bare" omkring 326 km/t (med V10-motorer).


Banekort for Shanghai International Circuit

EN OMGANG MED KIMI RÄIKKÖNEN

McLaren Mercedes piloten Kimi Räikkönen beskriver her, hvordan han
gennemfører en omgang på banen i Shanghai.

"Når vi kommer til det første sving skiftes der ned til femte gear, og der køres med 234 km/t trækkende 3,4G. Dette sving er meget langt: som det drejer mod højre, efterfølges umiddelbart af det højre sving to og det venstre sving tre."

"Vores fart falder ganske langt ned her til omkring 107 km/t, da det er ret trængt, og vi bliver nød til at være i andet gear. Som vi kører ud af sving tre, bliver vi nød til at presse på med fuld gas for at opbygge fart, når vi passerer de svage knæk i sving fire og fem, som blødt trykker banen først til venstre og så til højre på vej ned mod sving seks."

"Vi rammer omkring 291 km/t her hen ad og når op i sjette gear før en hård opbremsning til hårnålen i sving seks, som vil bringe os ned i andet gear og 102 km/t. Når vi kommer ud af hårnålen er der en kort langside, som fører op til et langt, bredt, blødt S dannet af sving syv og otte, med banen først bøjende af til venstre og så til højre. Dette er en chance for at få farten tilbage op igen, og vi når 265 km/t gennem sving syv og løfter kun let ved apex af sving otte."


Starten, Kina 2004

"De to næsten 90-graders sving ni og ti følger, hvilket for os til at komme ned i andet gear med 137 km/t, før vi kommer ind på en kort langside, som fører hen til det skarpe venstresving 11. Vi kan nå en fart af 284 km/t på vej ind i sving 11, men kommer så ned i andet gear og 91 km/t for svinget."

"Det tager dig ind i endnu et langt blødt højresving, lignende det for enden af start-/mållangsiden. Denne dobbelt-apex kurve tager os tilbage rundt om os selv ind på en langside, der løber parallelt med den, vi lige var på. Dette sving er den bredeste del af banen, og det er ganske langt, så vi er i stand til at øge vores fart til 249 km/t, som vi kører gennem det, og er tilbage i femte gear, når vi kører ud af det ind på baglangsiden."

"Dette sving er specielt vigtigt for en hurtig omgangstid, da det munder ud i den længste langside, hvilken er lidt over en kilometer. Vi bliver nød til at sikre, vi har den maksimale fart ud af udgangen af svinget, så vi har fremdrift nok til at torne ned af baglangsidenmed en fart, der nærmer sig 330 km/t i syvende gear."

"En hård opbremsningszone for enden af langsiden før de to højresving 14 og 15, hvor vi skifter ned i andet gear og kører 88 km/t i gennem disse sving. Igen op på speederen for en kort lagnside, som tager dig til det sidste sving, et 90-graders venstrehåndssving, der tages med 181 km/t i tredje gear, og som tager dig tilbage på start-/mållangsiden."

Video fra Williams.

BILLEDER FRA TIDLIGERE LØB


Starten, Kina 2005


starten, Kina 2005


Ralf Schumacher krydser linjen som nummer tre i Shanghai 2005


Podiet, Kina 2004


Podiet, Kina 2004


Rubens Barrichello og Luca di Montezemolo, Kina 2004


Fernando Alonso og Briatore fejrer sejren i Shanghai, Kina, 16. Oktober 2005


En Totota i Kina


En Renault R24.undervejs på Shanghai International circuit, Shanghai, Kina 2005



Rubens Barrichello, Kina 2004


Ralf Schumacher foran en BMW-Williams; Shanghai 2005


Michael Schumacher, Kina 2005


Fernando Alonso i aktion under Kinas Grand Prix 2004


Rubens Barrichello, Kina 2004


Ralf Schumacher i Shanghai 2005


Ralf Schumacher fejrer tredjepladsen med holdet i Kina 2005


Fernando Alonso, Renault R25, på podiet efter han vinder Kinas Grand Prix 2005


Podiet Shanghai, Kina. 16. oktober 2005



Jarno Trulli i aktion under Kinas Grand Prix 2005


Michael Schumacher, Kina 2004


En TF105 i aktion i Shanghai 2005