• Forside

Farvel til en legendarisk motor

Der er ikke mange navne, der har betydet så meget for Formel 1, som Cosworth har gjort det, men nu er det slut. Brasiliens Grand Prix i den netop overståede weekend markerer et – i hvert fald foreløbigt – farvel til sporten.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 23/10 2006 klokken 18:10

Selvom det ikke blev til den helt store succes for Cosworth-motoren i den nuværende udformning som selvstændigt selskab, efter at Ford trak sig fra Jaguar-projektet da 2004-sæsonen sluttede, så har Cosworth i allerhøjeste grad tidligere sat sit præg på sporten.

Siden den første sejr for Ford-Cosworth kørt hjem af Jim Clark i en Lotus 49 med en Cosworth DFV 3.0 V8, så kom den ene sejr efter den anden i hus til den motor, der vel er den mest legendariske nogensinde i Formel 1. Det blev til i alt 155 sejre til biler med DFV'en i perioden frem til 1983 samt yderligere to sejre i henholdsvis 1999 og 2003.

Som sagt, så blev Brasiliens Grand Prix det sidste løb i denne ombæring, og desværre for Cosworth blev det noget nær den værst tænkelige afsked. På første omgang stødte de to Williams-kørere Nico Rosberg og Mark Webber sammen.

Dermed blev frontvingen på Rosbergs bil beskadiget, hvilket senere på omgangen var med til, at han mistede kontrollen over sin racer og forulykkede, hvorimod Webber stille og roligt trak i pitten efter første omgang.

Cosworths chefingeniør Chris Jilbert forsøger at være ironisk om sagen:

"Det var ikke lige den måde vi havde forestillet os, at vores nuværende engagement i Formel 1 skulle afsluttes, men jeg går ud fra, vi oprigtigt kan sige, at vi kørte begge motorer på 20.000 omdrejninger i minuttet gennem hele løbet."

Mark Webber under Kinas Grand Prix.

Om Cosworths fremtid i Formel 1 siger han:

"Der ser virkelig ikke ud til, at der vil være nogen Cosworth drevne biler i Formel 1-paddocken i 2007."

"Det er ufattelig trist for alle, der har været involveret i at lave vores Cosworth Formel 1-motorer så kraftfulde, pålidelige og succesfulde, og jeg er sikker på, at disse kommentarer vil blive ekkoet af utallige folk i hele pitbanen, som enten har arbejdet for eller med Cosworth i fortiden."

"Vi er roser os selv over at være i verdensklasse og kan stolt sige, at vi har været i stand til at levere, hvad der muligvis er den mest kraftfulde, mest stabile motor i Formel 1 gennem 2006-sæsonen, på trods af at vi ikke havde opbakning fra en konstruktør."

"Lad os håbe, at Cosworth kan returnere til sit retmæssige plads på gridden i fremtiden."