Grosjean kørte ganske vist med den gamle specifikation af Haas-raceren i Singapore, der har samme bund, bargeboards og bagvinge, som Haas startede sæsonen med, men den kørte med den nyeste udgave af de såkaldte sidepods og frontvinge.
Nu får Magnussen også mulighed for at køre i Melbourne-bilen version 2.0.
Gunther Steiner fortæller: "Der er tale om en hybridudgave”, hvilket betyder en blanding af den gamle og den nye specifikation.
"Det er ikke helt det samme som den bil, som vi kørte med i Australien, for det ville ikke være muligt uden at skulle ændre chassiset, ” fortsætter Steiner. "Kevins bil var ikke langsom [i Singapore], og vi skal analysere begge biler i løbet, men lige nu er det vores plan at vende tilbage til Romains specifikation på begge biler. Det har hele tiden været planen."
Haas har derfor besluttet, at en hybridudgave af Melbourne-specifikationen er den bedste løsning for at forbedre præstationerne i løbene.
Günther Steiner peger dog på et vigtigt punkt: Vi befinder os lige nu i en fase, hvor vi ved, hvordan bilen reagerer. Vi leder derfor efter den rigtige specifikation til hver enkelt bane. Vi eksperimenterer ikke længere. Vi tilpasser bilen efter forholdene, så den fungerer bedst."
Singapores Grand Prix 2019. Kevin Magnussen med en pose på sin frontvinge som kostede vigtig aerodynamik
Copyright Haas F1
Haas helt store problem i denne sæson har været at få teorien til at fungere i praksis: Løsninger og opdateringer udviklet i vindtunnellen har ikke virket efter hensigten på banen.
Hybridudgaven af de to specifikationer tyder på, at Haas prøver på at indsamle så mange reelle data fra banen som muligt for at udvikle næste års bil bedst muligt.