Det vigtigste først: FIA har bekræftet, at der er indledt en sag mod Renault efter anmodning fra Racing Point. Protesten er også blevet godkendt af FIA, hvilket rent formelt betyder, at Racing Point har opfyldt alle formelle kriterier for at nedlægge protest.
Selve protesten fra Racing Point er på 12 sider, hvilket umiddelbart tyder på en kompleks og meget teknisk sag.
Renault sparer mere på ordene og er kommet med følgende udtalelse: "Vi tager protesten til efterretning. Repræsentanter fra teamet har mødtes med løbsstewardsene, men set i lyset af de komplekse tekniske dokumenter [...], vil der blive afholdt et møde senere."
Så hvad sker der nu? Der er endnu ikke fastsat nogen officiel dato, men FIA skal behandle sagen inden onsdag, så sagen er indtil videre sparket lidt til hjørne...
Japans Grand Prix 2019. Renault. Daniel Ricciardo spiller rugby i pitten på Suzuka
Copyright Renault F1
Det tekniske reglement, artikel 11.1.3, siger: "Hvert system, […] der kan påvirke konfigurationen eller effekten for en del af bremsesystemet, er forbudt."
Desuden siger artikel 27.1 i det sportslige reglement: "Køreren skal kunne køre bilen alene og uden hjælp."
Dette udelukker bremseassistentsystemer, som Racing Point åbenbart mener, at Renault anvender.