Næppe var det ternede flag faldet som afslutning på Japans Grand Prix før Racing Point afleverede et 12-siders dokument til FIA, hvori teamet påstod at kunne bevise, at Renault svindler med sit bremsesystem.
Og hvordan svindler man med et bremsesystem, der i bund og grund blot består af en pedal, som køreren blot træder på for at bremse bilen?
Modsat bremserne på en konventionel bil, som har en fastlagt balance mellem for- og bagbremser, er det tilladt, at føreren i en Formel 1-bil selv må justere bremsebalancen fra rattet og dermed eksempelvis kompensere for manglende varme i dækkene o.l. Hermed overholdes F1-regulativet, hvori det hedder, at køreren “skal køre bilen alene og uden hjælp”.
Som vi kort efter Japans GP skrev
her, går Racing Points 12-siders anklage på, at Renault har indbygget en slags elektronisk kontrol, som foretager bremsejusteringen for køreren.
Har Renault svindlet med bremsesystemet? Her Spaniens Grand Prix 2019 og Daniel Ricciardo.
Copyright Renault F1
FIA har nu konfiskeret rattet i Renaulten til nærmere undersøgelse, mens teamet erklærede, at man vil forsvare sig “intenst” mod anklagerne.
Hvad er så “worst case scenario” for de hvepsegule biler?
Ifølge tidligere F1-kører Ralf Schumacher er Renaults bremsesystem en kæmpe fordel.
“Normalt er køreren selv ansvarlig for at justere bremsebalancen, så hvis det sker automatisk, kan du bremse senere og have mere fart på ind i hvert sving,” udtaler han til italiensk Sky F1.
“Det vil være en kæmpe fordel… et automatisk system kontrolleret elektronisk vil gøre det meget nemmere og hurtigere end en kører kan gøre det manuelt.”
“Hvis de (Racing Point, red.) har ret, så er det en katastrofe for Renault,” lød den dystre dom fra tyskeren.
Spaniens Grand Prix 2019. Daniel Ricciardo, Mr. LateBrake, under løbet på Catalunya banen
Copyright Renault F1
Så FIA skal være mere end 120 % sikker, hvis det styrende organs ingeniører dømmer Renault skyldig. Sker det, kan det nemlig være ensbetydende med suspension fra dette års Formel 1-mesterskab, at alle point nulstilles samt tildeling af en kæmpe-bøde på 100 mio. euro (ca. trekvart milliard DKK).
I bedste fald, alt afhængigt af hvor lang tid systemet har været benyttet, kan der blive tale om diskvalifikation fra et antal løb i sæsonen.
Sidst FIA uddelte en heftig bøde i samme prisklasse var i den spektakulære McLaren spygate-sag (eller Stepneygate) fra 2007, hvor det britiske team blev taget i at spionere mod Ferrari.
Måske har der været en elektronisk årsag til, at Daniel Ricciardo har kunnet bibeholde tilnavnet "Mister LateBrake” hos Renault.