Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/11 2019 klokken 17:11
Brasilien byder ofte på yderst underholdende løb, med mange overhalinger og uforudsigelig vær.
Med en del regn fredag og varsel om regn igen i dag, så det ud til at vejret kunne spille ud til fordel for underholdningen, men de seneste forudsigelser peger på, at vi nok ikke får regn. Det er dog langt fra sikkert endnu.
Hos HAAS viste men igen, at de har en bil der kan kvalificere sig godt, men det bliver utvivlsomt en udfordring for dem, at blive fremme i selve løbet. Med lidt held, kan de holde en af bilerne i pointene, men chancen for at de begge får point med hjem, er næppe så stor.
Grosjean slog Magnussen i denne weekend, selvom det ikke var med meget. Faktisk præcist 2 tiendedele i Q3., mens Kevin var hurtigst af de to i Q1.
Charles Leclerc, der har modtaget en 10 placeringsstraf, for at skifte motor i utide, vil helt sikkert komme hurtigt op til HAAS racerne og nok også forbi, men flere af de andre der starter after de to HAAS biler, bør de kunne give en hård kamp.
Der er lagt op til et løb med et enkelt stop, men Pirelli afviser ikke muligheden for, at det kan være hurtigst at køre løbet med 2 stop.
Kevin er positiv forud for løbet, hvor han ser at det er muligt for dem, at få begge biler med i pointene, hvilket vil være meget vigtigt i forhold til konstruktørmesterskabet, hvor de blot er 7 point efter Alfa Romeo.
Starten bliver vigtig. Lykkes det for Verstappen at holde sin startplacering, vil han blive svær at komme forbi, modsat er der ingen tvivl om, at Sebastian Vettel vil presse hårdt på i sin Ferrari, for at komme forbi ham, mens Hamilton fra P3, kan få et drag af Verstappen og snyde de to i front.
Med 10 minutter til start af løbet, er nationalmelodien overstået og kørerne er enten allerede i bilerne eller på vej i dem.
Bilerne er sendt ud på opvarmningsomgangen.
Og de liner op på startgridden.
Det forlyder at Verstappens ene fordæk ikke er oppe i den rigtige temperatur.
De røde lamper tændes!
Verstappen tager starten, mens Hamilton smutter forbi Vettel.
Magnussen er også godt afsted.
Efter første omgang er der en pænt hul fra Gasly i Toro Rosso til Grosjean i HAAS.
Max Verstappen har trukket fra i front.
Omgang 4/71 Leclerc smutter forbi Magnussen, samtidig smutter Räikkönen forbi Grosjean.
Giovinazzi presser Magnussen. Det ser ud til at Alfa Romeo er stærkere end HAAS på løbsdagen.
Leclerc er også forbi Grosjean.
Giovinazzi overhaler også Magnussen, der ryger ud af pointene.
Omgang 6/7! Leclerc overhaler også Räikkönen og er nu allerede oppe som nummer 7. Magnussen falder yderligere tilbage og er nu nede på på P13. Det kan blive en lang dag på kontoret.
Verstappen øger i front, samtidig med at Ricciardo og Magnussen har kontakt som sender danskeren af banen.
Magnussen melder tilbage over radioen, at han mener at australieren er en F***ing idiot.
Ricciardo fik ødelagt sin frontvinge ved uheldet, mens Magnussen er røget ned på P18.
Omgang 10/71 Verstappen holder fronten foran Hamilton og Vettel.
Bottas taber tid til Vettel men bliver ikke truet af Albon, der snart ser Leclerc i sine spejle.
Melding fra løbskontrol om, at hendelsen mellem Ricciardo og Magnussen undersøges.
Omgang 14/71 Melding til Vettel om, at de holder sig til plan A, men med plus 2. Samtidig nærmer Hamilton sig Verstappen i front.
Det forlyder at Verstappen har vibrationer fra hans ene forhjul.
5 sekunder straf til Ricciardo for at forsøge at kommer forbi Magnussen for sent. Så medhold til Magnussen for en gang skyld.
Ricciardo er nede bagerst i feltet, hvor han slås med de to Williams racere.
Bottas får en radiomelding om, at de rykker ham på plan B.
Hamilton taber lidt tid til Verstappen, mens Vettel holder sig indenfor samme tid.
Omgang 18/71 Perez pitter i Racing Point raceren, som den første.
Verstappen melder tilbage over radioen, at han er usikker på, hvor længe hans dæk holder, samtidig med at Hamilton igen nærmer sig fronten.
Omgang 21/71 Mercedes pitter Hamilton og er nu helt sikkert på en 2 stop strategi. Han kommer ud på P6.
Red Bull kalder Verstappen i pit. Godt stop men han bliver holdt tilbage af Kubica på vej ud af pitten.
Hamilton rykker forbi Verstappen, mens Vettel overtager føringen.
Verstappen overhaler lynhurtigt Hamilton stærkt kørt af Max Verstappen.
Hurtigste omgang til Verstappen. Honda har fundet Power.
Hamilton har problemer med batteriet.
Omgang 26/71 Vettel pitter. Han kommer ud efter Leclerc, men foran Albon.
Bottas pitter omgangen efter Vettel. Han kommer ud på hårde dæk og kan være på en 1 stop strategi.
Magnussen pitter og kommer ud på P18. Noget af en nedtur.
Hurtigste omgang til Vettel samtidig tildeles Kubica en 5 sekunders straf for at have generet Verstappen under deres pitstop.
Verstappen og Hamilton i front, er begge på Soft dækket, mens Vettel er på Medium. Vettel er den hurtigste, hvilket Hamilton også har brokket sig over.
Bottas på P4, er totalt sat fra de første 3.
Nede på P12, ser det ud til at Grosjean er ved at finde fart i sin HAAS racer. Med 6 sekunder op til P10, er det ikke umuligt at han kan få point med hjem. Kevin har næppe en chance.
Omgang 39/71 Bottas, der er på hårde dæk, begynder nu at rykke på sig. Planen er helt sikkert, at han ikke skal i pit mere, men om han kommer tæt nok på, er usikkert.
Radio fra pitten til Bottas, antyder at de ikke tror på, at de hårde dæk holder helt til mål.
Vettel kører hurtigere end de to i front.
Bottas pitter Nu er jagten for alvor sat ind på Max Verstappen.
Der er vist ikke andre end Red Bull selv, der forstår hvor de pludselig har fået den fart fra.
Hamilton pitter Nu er de to Mercedes kørere tilbage på samme strategi.
Verstappen pitter som reaktion op Mercedes udspillet.
Verstappen kommer ud foran Hamilton, mens Vettel har overtaget føringen.
Hurtigste omgang til Bottas
Bottas er helt oppe bag Leclerc, men han kommer ikke så nemt forbi. Selv med DRS kommer finnen ikke forbi.
Verstappen er markant hurtigere end Vettel. Men han skal også forbi ham. Bottas kan ikke finde vej forbi Leclerc.
Omgang 50/71 Vettel pitter og kommer ud på Soft. Nu er der også dømt race til stregen for ham.
Leclerc har formået at holde Bottas bag sig så længe, at Vettel kommer ud foran dem.
Vettel er efter Albon, men er markant hurtigere.
Vettel overhaler Albon, der kører direkte i pit.
Omgang 51/71 Hamilton har lukket hullet op til Verstappen.
Røg fra Bottas Det ligner en DNF, men han holder på.
DNF til Bottas. Han må parkere på banen, men formår at få den ind ved en flugtvej.
Verstappen klager over, at Hamilton ikke lettede nok på speederen under gult flag.
Safty Car Mercedes melder ud, at gør det modsatte end Verstappen.
Verstappen pitter og Hamilton bliver ude. Nu er der tæt race i front.
Ferrari pitter også Leclerc, der nu er på P5.
Lige nu er stillingen: Hamilton, Verstappen, Vettel, Albon, Leclerc.
Radio fra Hamilton vidner om, at han vil vinde dette løb.
Valteri Bottas bil er væk, så vi er klar til at få feltet linet op til at få genstartet løbet.
Grosjean valgte ikke at pitte, hvilket har sendt ham op på P7- Det kan vise sig at være ret klogt. Magnussen er nede på P16.
Genstart Hamilton i front, bliver øjeblikkelig presset af Max Verstappen.
Verstappen tager Hamilton. Albon tager Vettel. Leclerc presser også Vettel.
Albon er oppe på P3. Spændende om han kan holde den placering.
Magnussen rykker op på P16. Grosjean er å P11.
Omgang 63/71 Albon i angreb på Hamilton. Han vil mere end blot P3.
Grosjean falder tilbage, samtidig med at Vettel går i angreb på Albon. Så han er heller ikke færdig.
Problemer for Grosjean. Han ser ud til at lave en DNF.
Leclerc overhaler Vettel. Vettel slår tilbage men de to rammer hinanden og Leclerc er ude, mens Vettel punkterer.
Vettel og Leclerc er begge ude Hamilton pitter.
4 omgange til mål og det ser ud til at Red Bull får deres første dobbeltsejr i år.
Gasly er oppe på P3. Honda 1-2-3. Vildt.
Binotto forlader pitvæggen. Ikke flere biler i løbet for ham.
Genstart Verstappen tager teten, Albon kommer med,men Hamilton smutter forbi Gasly allerede inden sving 1.
Hamilton og Albon rammer hinanden. Gasly kommer forbi igen.
Hamilton kommer ikke forbi Gasly i sidste sving.
Honda 1 - 2 men med Red Bull og Toro Rosso.
Synd for Albon, der burde have fået mere ud af det.
Kevin Magnussen slutter på P11 og lige udenfor pointene.
Gasly råber i radioen som om han har vundet.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)