Der er ingen tvivl om, at Ferrari var til grin under Brasiliens grandprix. Vettel startede som 2’er, og Leclerc kunne hurtigt køre sig op fra 14. pladsen, og der havde i det mindste været podiepladser i udsigt til italienerne.
Men nej, Vettel og Leclerc besluttede sig for at køre hinanden af banen, og som den italienske avis Corriere dello Sport så rigtigt skriver, så "eksploderede Ferrari" i ordets værste betydning. Gazzetta dello Sport kalder Ferraris optrin for "rødt harakiri.”
Mexicos Grand Prix 2019. Sebastian Vettel og Charles Leclerc efter kvalifikationen hvor de sluttede 2 og 3. Efterfølgende blev Leclerc forfremmet til pole
Copyright Ferrari
Binotto var ret fåmælt umiddelbart efter løbet: "Jeg har talt med dem [Vettel og Leclerc] og hørt deres argumenter. Men den egentlige årsag til, at jeg ville se dem, før de blev interviewet af journalisterne [lige efter ulykken og før kørerne altså talte med pressen] var, at jeg ville fortælle dem, at jeg først og fremmest ville høre fra dem, at de var kede af det på teamets vegne.”
Og det var så også det, som Vettel og Leclerc gjorde efter løbet: Både Vettel og Leclerc fortalte i lange baner om, hvor ærgerligt det hele var - især for teamet.
Den egentlige samtale og analyse af kollisionen kommer først til at foregå de næste par dage i Maranello. Binotto siger: ”I Maranello analyserer vi grundigt, hvad der er sket, og hvor fejlen lå. Jeg vil ikke give nogen skylden. Det er deres [kørernes] opgave, at finde ud af, hvem der begik fejlen."
Praktisk taget er det lige meget, hvem der får skylden for ulykken: Vi befinder os sidst i sæsonen, og både Vettel og Leclerc er bekræftet for næste sæson.
Den tidligere verdensmester Nico Rosberg mener, at Leclerc er mindre skyld i kollisionen end Vettel:
”Leclerc begår ikke så mange fejl under forløbet op til kollisionen. Når du ligger lidt foran [som Vettel], har du følelsen af, at du kører meget langsomt. Og det er vigtigt at presse den anden, fordi du vil dreje ind så tidligt som muligt. Men det er svært at bedømme for den anden kører, der ligger på indersiden. Du kan se, at den anden [Vettel] er lidt foran, men der er kun tale om millimeter. I det øjeblik, hvor Leclerc forstår, at Vettel trækker ind, er det allerede for sent.”
Charles Leclerc i Mexico.
Copyright Ferrari Media
Derfor mener Rosberg: "Leclerc begår ikke så mange fejl, fordi Vettel begynder at trække ind lidt for tidligt og lidt for hurtigt. Men vi snakker om marginaler."
Umiddelbart ligner det en situation, hvor Vettel står med 60 procent af skylden og Leclerc de resterende 40 procent.
Det kan næsten lyde som fifty – fifty, men marginaler er vigtige i Formel 1. Og Vettel repræsenterer snarere en fortid hos Ferrari, mens Leclerc repræsenterer en fremtid.
Spørgsmålet er også om, kollisionen egentlig er kørernes skyld. Binotto har ganske vist udtalt, at kollisionen mellem Vettel og Leclerc var ”dum”, men hvad nytter det at sige det bagefter? Burde der ikke fra starten have været klare linjer om, at de ikke må overhale hinanden? Eller kun give plads efter anvisning fra pitten?
Der er efterhånden flere der mener, at Binotto er for flink til at styre et så kaotisk team som Ferrari. Der kræves hård hånd med en klar første- og andenkører, for at teamet fungerer. Ligesom det var i Schumachers og Alonsos tid.
Heldigvis skete kollisionen på et tidspunkt i sæsonen, hvor stort set alt allerede er afgjort – lige bortset fra 3. pladsen, som Verstappen nu med al sandsynlighed snupper foran de to Ferrari-kørere.
Men Binotto måske burde forsøge undgå flere situationer a la Prost/Senna, Hamilton/Alonso og Hamilton/Rosberg osv., hvis Ferrari vil køre med om VM i næste sæson.