Under safetycar-perioder har det hidtil ikke været tilladt Formel 1-bilerne at overhale hinanden før løbets sølvgrå Mercedes havde passeret den hvide linje ved pitindkørslen, men under Brasiliens Grand Prix så man for første gang effekten af en ændring til regulativet, som blev indført i år.
Fra og med 2019 må kørerne, når en periode med Safetycar slutter, først overhale hinanden, når bilerne har passeret mållinjen, og i Brasilien viste denne regelændring sig at give et ekstra kick til spændingsniveauet.
Det så man især under løbets sidste faser, hvor Max Verstappen på ret spektakulær vis overhalede Lewis Hamilton på ydersiden i sving 1.
Den gode nyhed er, at den nye regel efter alt at dømme fortsætter i sin værende form. I hvert fald er manden med fingeren på aftrækkeren, Ross Brawn, CEO for F1, meget positivt stemt og ligeså begejstret for dramaet i Brasilien som fans verden over.
Safetycar leder feltet. USAs GP 2016.
Copyright Pirelli
“Det var en spændende og fascinerende genstart, som vil blive nøje analyseret, for den tæthed bilerne lå med på vej op mod det grønne flag (ved mållinjen, red.) resulterede i et spændende skue, mens kørerne som jockeys pressede hinandens positioner,” udtalte Brawn til Autosport efter løbet.
“Selv den mindste fordel viste sig at være afgørende.”
“Det vil være interessant, hvis vi kan genskabe disse omstændigheder i fremtiden, så det vil vi helt sikkert arbejde videre med i den kommende tid,” lovede FIA-bossen.
Foruden Brawn var kørerne også begejstrede.
“Du ser bilerne blokere bremserne, og det bliver en smule kaotisk, men det giver dig bare så meget adrenalin… sådan en genstart tænder adrenalinen i dig,” erkendte Renaults Daniel Ricciardo efter løbet.