Steiner: Budgetloftet er en chance for Haas

Haas er et af de teams, som slet ikke bliver berørt af budgetloftet, når det bliver indført 2021. Tværtimod, Günther Steiner betragter den nye regel som en chance for hans amerikanske Formel 1-team.

Günther Steiner . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 25/11 2019 klokken 11:11

Fra 2021 må hvert team kun have et budget 175 millioner US-dollars. I hvert fald teoretisk, for flere af udgifterne, f.eks. kørernes løn, er ikke omfattet af budgetloftet.

Men det spiller ingen rolle for Haas, siger Günther Steiner. På spørgsmålet om, hvorvidt Haas nu bliver nødt til at spare, griner Günther bare: "Nej, så mange ekstra penge har vi ikke fundet! Vi behøver ikke gøre noget, for budgetloftet rammer os slet ikke."

Joken er, at Haas skulle øge deres budget kraftigt for at nå op på de 175 millioner US-dollars.

Det samme gælder Renault: Renault-teamchefen Cyril Abiteboul fortalte for et par måneder siden, at hans team ville blive nødt til at øge budgettet, hvis de skulle nå op på 175 millioner.

Det har Haas dog ikke mulighed for, siger Steiner. "Vi arbejder, med det vi har. Vi er ret konservative, hvad det angår. De teams, der nu øger deres budget nu, kommer måske til at beklage sig senere, når [budgetloftet] bliver sænket endnu en gang", forklarer han.

Steiner håber på, at de 175 millioner kun er det første skridt. "Lad os vente og se de første to år. Fra 2023 kan det ændre sig igen", forklarer Steiner.

"Der er stadig et år til, at det første år med et budgetloft træder i kraft. Dermed bliver forskellen ikke længere større. De store teams bliver nødt til at spænde livremmen.“

Bahrains Grand Prix 2019. Günther Steiner i godt humørBahrains Grand Prix 2019. Günther Steiner i godt humør
Copyright Haas F1


Problemet er størst for de tre store teams, altså Ferrari, Mercedes og Red Bull, og Steiner mener at det er en god ting – især for det mindre teams: "Det bedste ved det hele er, at de [de tre store teams] ikke længere kan øge deres budget. Ellers bliver afstanden for stor, og før eller siden giver det bare ingen mening [for de mindre teams] at være med i Formel 1 – især hvis forskellen er på to sekunder. Hvis man har et stort firma med et budget på 300 millioner og så skal sænke det 5 procent, så er det mange penge.”

Men budgetloftet kunne sørge for, at flere Formel 1-medarbejdere fra topteams skifter job til de mindre teams, og det kunne være en god chance for Haas. Dermed kunne midterteams som Haas hente topfolk fra de store teams.

"Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor meget de får i løn, men de er selvfølgelig ikke billige. Men der vil være folk, der får brug for nye jobs, hvis de bliver opsagt,” siger Steiner. "Hvem ved, måske er de blevet så godt betalt, at de aldrig får brug for et nyt job igen,” griner Günther Steiner. „Men på et eller andet tidspunkt vil de banke på døren til de andre teams.“

Indtil videre er der dog ingen topfolk, der har banket på Steiners dør.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Slut med benzinfusk: Nye regler i 2020 Eddie Jordan: Lewis Hamilton allerede en legende »