Slut med benzinfusk: Nye regler i 2020

FIA fjerner – igen - smuthuller og gråzoner i Formel 1-regulativet for at undgå, at der kan fuskes med benzinflowet. Der er nye benzinflowssensorer på vej til næste sæson.

FIA . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 25/11 2019 klokken 10:11

Det er nu tredje gang inden for fire uger, at FIA bliver nødt til at ændre eller præcisere regulativet med en ny teknisk retningslinje. Denne gang gælder den dog først for 2020.

Årsagen er, at benzinflowsensorerne - altså de sensorer, der måler mængden af gennemstrømmet benzin - skal kunne overvåges bedre i bilerne.

Sådanne sensorer anvendes allerede i Formel 1-bilerne, nærmere fortalt sidder de i tanken. På den måde skulle man sikre, at bilen hele tiden overholder det fastsatte maksimale benzinforbrug på 100 kg i timen.

Ferrari har på det seneste været under mistanke for at omgå systemet og dermed reglerne. Red Bull og Max Verstappen var meget direkte i deres kritik af Ferrari og hævdede direkte, at de snød.

Ferrari skulle efter Red Bulls mening have fundet en måde at forøge benzinflowet kortvarigt, så det overskrider de tilladte 100 kg i timen, uden at FIA-sensoren reagerede.

Det er endnu usikkert, om Red Bulls teori passer eller om Ferrari har snydt, men nu har FIA altså reageret og sørger for, at der kommer nye sensorer og nye regler.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« MGU-K kostede Haas podieplaceringen Steiner: Budgetloftet er en chance for Haas »