Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 25/11 2019 klokken 10:11
Det er nu tredje gang inden for fire uger, at FIA bliver nødt til at ændre eller præcisere regulativet med en ny teknisk retningslinje. Denne gang gælder den dog først for 2020.
Årsagen er, at benzinflowsensorerne - altså de sensorer, der måler mængden af gennemstrømmet benzin - skal kunne overvåges bedre i bilerne.
Sådanne sensorer anvendes allerede i Formel 1-bilerne, nærmere fortalt sidder de i tanken. På den måde skulle man sikre, at bilen hele tiden overholder det fastsatte maksimale benzinforbrug på 100 kg i timen.
Ferrari har på det seneste været under mistanke for at omgå systemet og dermed reglerne. Red Bull og Max Verstappen var meget direkte i deres kritik af Ferrari og hævdede direkte, at de snød.
Ferrari skulle efter Red Bulls mening have fundet en måde at forøge benzinflowet kortvarigt, så det overskrider de tilladte 100 kg i timen, uden at FIA-sensoren reagerede.
Det er endnu usikkert, om Red Bulls teori passer eller om Ferrari har snydt, men nu har FIA altså reageret og sørger for, at der kommer nye sensorer og nye regler.