Heksejagt? Det mener BMF1-eksperten

Mercedes har været det mest dominerende Formel 1-hold, siden den nye hybridære kom. Men efter sommerferien 2019 var Ferrari pludselig stærkere end alle andre. Det har fået de øvrige hold til at råbe snyd, men er det snyd at være smartere?

BMF1 i pitten på Monza . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/11 2019 klokken 08:11

Lad os slå fast, at hvis Ferrari, eller noget andet hold for den sags skyld, laver noget der er direkte i uoverensstemmelse med reglementet, skal de straffes. Men hvis de har fundet på noget, der gør deres motor stærkere, som ikke er ulovligt, skal vi alle klappe i vores hænder.

Alle må være enige i, at Formel 1 er stedet hvor der udvikles mange nye ting, der på et tidspunkt ender i vores egne biler. Således er det en fordel for os, hvis en af deltagerne i Formel 1-mesterskabet, finder en løsning til, at få flere kræfter ud af hver dråbe benzin.

Formula One Grand Prix of Australia, preview. Benzin-tønderFormula One Grand Prix of Australia, preview. Benzin-tønder
Copyright Red Bull Contentpool


Der er ingen, der kan snyde med mængden af brændstof, så der er ingen, der får gælde af, at der bliver brugt for meget benzin gennem hele løbet, for så kommer de ikke i mål. Derfor er det eneste de alle kan gøre, er at få mest muligt ud af de dyre dråber.

Jeg mener, at der er alt for mange restriktioner omkring brugen af benzin, som det er i dag. Alle burde have lov til at bruge den mængde, de har til rådighed, som de har lyst. Bruger de for meget, løber de tør. Længere er den ikke.

En føler der måler hvor stort flow, der er, giver holdet en fordel i forhold til at hjælpe køren til at passe på hvor meget de bruger, men som nu skal FIA ikke bestemme, om de bruger for meget eller ej.

Hvis Ferrari, eller et andet hold for den sags skyld, udvikler en metode til at genbruge uafbrændt benzin, eller noget andet smart, der giver dem lidt mere at gøre godt med, så er det da kun godt for vores miljø.

Alternativet er, at den benzin der ryger gennem systemet, ender i vores natur, hvilket ingen kan være tilfredse med.

Vi så, for en del år siden, at Sauber fandt på en måde at anvende deres udstødningsgas til at genere ekstra downforce. Et lille hold, med meget begrænset budget, men opfindsomme ingeniører. Det bevidner, at det ikke kun er de store hold, der kan komme med vilde og effektive ideer.

BMW SauberBMW Sauber
Copyright BMW Motorsport


Vi håber, at FIA vil løsne tøjlerne lidt og give holdene lidt mere frihed. Især med de nye 2021-regler.
Vi vil se race. Vi vil helst se flere hold, i tæt kamp og vi vil se udvikling, vi kan se ende i vores egne biler.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA beslaglægger benzinsystem Lundgaard tættere på F1 - debuterer i Formel 2 »