De teaminterne kampe var ekstra hårde i denne sæson. Duellerne er vigtige for at vise, hvor hurtig man egentlig er i forhold til sin teamkammerat i samme bil, og om man som F1-kører er sine penge værd for teamet.
Hvis vi tager den store lommeregner frem og analyserer de enkelte tider under kvalifikationerne, får vi et billede af, hvem der var den hurtigste kører i de enkelte teams i år. Beregningen ser bort fra eventuelle nedbrud eller uheld under kvalifikationen og analyserer kun sammenlignelige tider fra begge kørere under kvalifikationerne.
Set med danske briller var det glædeligt, at Kevin Magnussen slog Romain Grosjean med 13:8 i kvalifikationerne. Men hvis man regner på det, så var han i gennemsnit dog kun 0,110 sekunder hurtigere end franskmanden. Men altså hurtigere…
Kevin Magnussen foran Romain Grosjean. Brasiliens GP 2019.
Copyright Haas F1
Hos Mercedes hentede både Valtteri Bottas og Lewis Hamilton fem poles. I den direkte kvalifikationsduel slog Hamilton dog Bottas med 13:8. Men ser man på tiderne, var Hamilton kun 0,122 sekunder hurtigere end Bottas i gennemsnit.
Hos konkurrenten Ferrari var det et mere tæt løb… Måske lidt for tæt under selve løbene, men med syv poles overrasker det ikke, at Charles Leclerc vandt den teaminterne duel mod Vettel med 12:9. Vettel hentede kun to poles i 2019. Men rent faktisk var Leclerc kun knap 0,107 sekunder hurtigere i gennemsnit på én kvalifikationsomgang end Vettel.
Canadas Grand Prix 2019. Sebastian Vettel og Charles Leclerc nyder stemningen i parken omkring Gilles Villeneuve banen
Copyright Ferrari
Når vi kommer til Red Bull, er der ikke så meget at rafle om: Max Verstappen var i snit 0,478 sekunder hurtigere end Pierre Gasly i den første halvdel af sæsonen. Den nye teamkollega Alexander Albon kom en lille smule tættere på hollænderen end Gasly, men vi snakker stadig 0,433 sekunder efter Verstappen.
Abu Dhabis Grand Prix 2019. Max Verstappens team efter løbet
Copyright Red Bull Contentpool
Selv om Carlos Sainz sluttede som Best of the Rest, var han ikke meget hurtigere end Lando Norris. Hvis man kun kigger på startpladserne, ville Norris rent faktisk være en lille smule foran Sainz. Men Sainz har et marginalt forspring, hvad angår tiderne: 0,078 sekunder på en omgang i gennemsnit over hele sæsonen.
Hos Renault vandt Daniel Ricciardo 14:7 mod Nico Hülkenberg, selv om australieren i snit kun var 0,182 sekunder hurtigere end tyskeren. Ikke overraskende var afstanden større mellem Sergio Perez og Lance Stroll: 0,212 sekunder.
Hos Alfa Romeo var Kimi Räikkönen rent faktisk kun et mulehår foran Antonio Giovinazzi i kvalifikationen: Finnen var sammenlagt kun 0,041 sekunder hurtigere end sin italienske kollega. Kimi vandt dog kvalifikationsduellen med 11:10.
Kimi Raikkönen
Copyright BMF1
Daniil Kvyat fik ligesom Max Verstappen mulighed for at måle sig med to kørere i denne sæson: Russeren kørte lige op med Alexander Albon og var endda knap 0,005 sekunder hurtigere end thailænderen. Men mod Pierre Gasly var det ikke helt så nemt for russeren: Franskmanden var nemlig i gennemsnit 0,324 sekunder hurtigere end russeren.
Og så kommer vi til rosinen i pølseenden i denne sæson, nemlig Williams. Her er resultatet så klart, at det nærmest gør ondt: George Russell vandt alle kvalifikationer og var over et halvt sekund hurtigere end Robert Kubica, nemlig 0,589 sekunder i snit pr. kvalifikationsomgang. Av min arm...
Aserbajdsjans Grand Prix 2019. George Russell
Copyright Williams F1
Nedenfor kan du finde et overblik over de enkelte tidsforskelle mellem kørerne (gennemsnitlig afstand i kvalifikationerne):
Mercedes: Hamilton/+0,122 sekunder/Bottas
Ferrari: Leclerc/+0,107/Vettel
Red Bull 1: Verstappen/+0,478/Gasly
Red Bull 2: Verstappen/+0,433/Albon
McLaren: Sainz/+0,078/Norris
Renault: Ricciardo/+0,182/Hülkenberg
Racing Point: Perez/+0,212/Stroll
Alfa Romeo: Räikkönen/+0,041/Giovinazzi
Haas: Magnussen/+0,110/Grosjean
Toro Rosso 1: Kvyat/+0,005/Albon
Toro Rosso 2: Gasly/+0,324/Kvyat
Williams: Russell/+0,589/Kubica