Formel 1 har altid været førende indenfor udvikling af ny teknologi til bilindustrien.
Holdene investerer ikke kun milliarder for at køre hurtigst rundt på en racerbane. Formålet for fabriksholdene er også, at udvikle teknologi, som kan bruges i gadebiler.
Ting som ABS-teknologi og traction control, er alt sammen noget, som er udviklet i Formel 1.
For tiden er fokus på at skabe de mest energieffektive - og hurtigste - motorer, verden har set. Energiudnyttelsen af brændstoffet har langt oversteget de 50 %, hvilket var nærmest utænkeligt for bare få år siden. De tidligere V8-sugemotorer kom aldrig over 29%.
De nuværende motorer i Formel 1 er hybridmotorer, bestående af en forbrændingsmotor med turbo, og en batteridrevet elektrisk motor.
De nuværende motorer i F1 er så effektive, at de bruger meget mindre brændstof, end den tidligere generation af sugemotorer.
For at tage det i perspektiv, så brugte Sebastian Vettel omkring 135 kg brændstoffet til at køre løbet på Spa, med den tidligere V8-motor, tilbage i 2013.
I 2019 brugte Vettel 100 kg brændstof, i en racer der var 98 kg tungere - og satte en hurtigste omgangstid i løbet der var fire sekunder hurtigere end i 2013.
Der har længe været snak om, hvilken retning Formel 1 skulle gå fremadrettet motormæssigt, for at fortsætte med at være foregangsmænd indenfor grøn-teknologi.
Snakken har gået på, at Formel skulle ende ud med, kun at være drevet af elektrisk energi.
Det blev sidste år hurtigt afvist af skaberen af Formel E, Alejandro Agag. Agag sagde, at Formel E har en kontrakt med FIA, om at have eneretten til serien for elektrisk drevede Formel-biler, i 25-sæsoner.
Det betyder, at Formel 1-biler tidligst kan køre fuldt elektrisk i år 2039.
Nu melder FIA præsidenten, Jean Todt, så ud, at teknologien til at gøre Formel 1-biler fuldt ud elektriske, slet ikke eksisterer endnu.
“Det vil tage årtier før det kan ske, hvis det overhovedet sker” siger Jean Todt til Motorsport.com.
Problemet er, ifølge Jean Todt, at “Der findes ikke nogle (elektriske) racerbiler, som er i stand til at køre 300 km, med samme hastigheder som F1 har i dag.”
Grunden til at Todt nævner den distance er, at Formel 1-løb minimum skal være 300 km langt (med undtagelse af Monaco, da det vil tage for lang tid).
“For tiden kan du kun forestille dig F1 med hybridmotorer.”
Derfor mener Todt, at fremtiden for Formel 1 bliver, at fortsætte med den nuværende hybridteknologi.
Næste skridt bliver så, at F1 vil gøre sporten mere miljøvenlig, ved at fokusere på det brændstof der anvendes til forbrændingsmotoren.
Dermed kasserer man ikke den nuværende forbrændingsteknologi, men finder nye måder man kan udnytte teknologien på.
En start på denne rejse er, at F1 allerede fra 2021-sæsonen vil introducere, at 10% af brændstoffet skal bestå af bæredygtigt brændstof.
Hvor teknologien fører os hen i fremtiden er endnu uvist, men én ting er sikkert, det skal nok blive spændende at følge fremadrettet.
Ungarns Grand Prix 2001 - Podiet med Michael Schumacer, Rubens Barrichello og Jean Todt
Copyright Ferrari
Rettelse: skivebremser er ikke opfundet i F1.