Alle kørernes øjne er rettet mod at komme i toppen af kørermesterskabet, men på vejen dertil gælder det om ikke at blive overhalet af teamkammeraten.
I Formel 1 er alle holdenes biler forskellige, så derfor er det kun muligt at vurdere en kørers evner, ved at sammenligne vedkommendes præstation med teamkammeratens.
Derfor holder kørerne også et vågent øje med, hvor de slutter i forhold til teamkammeraten i kvalifikation og løb.
BMF1 har lavet en oversigt over, hvor kørerne er sluttet i forhold til hinanden fra 2004-sæsonen og frem til i dag.
Den kan du se her.
BMF1 har analyseret de forskellige teams, og kommer her med vores bud på, hvilke kørere der slutter bedst i kvalifikation og løb i 2020-sæsonen.
Du kan læse anden del af analysen
ved at klikke her.
Mercedes:
Lewis Hamilton er seksdobbelt verdensmester, og har vundet mesterskabet fem gange de seneste seks sæsoner. Derfor er han også favorit til at vinde igen i 2020.
Sidste år startede Valtteri Bottas stærkest ud i kvalifikation og løb, men Hamilton sluttede sæsonen med at være foran 14 gange i kvalifikationen, og 15 gange i løbene.
Hvis Bottas kan være foran i starten af sæsonen, og dermed knække Hamilton psykisk og gøre ham usikker, så har finnen en chance for at slå ham.
Ellers så vil det se sort ud for Bottas, da Hamiltons talent er et af de største i sportens historie.
Kvalifikation: Hamilton
Løb: Hamilton
Valtteri Bottas og Lewis Hamilton i Mexico.
Copyright Mercedes AMG F1 - Wolfgang Wilhelm
McLaren:
De tidligere verdensmestre fra Woking har virkelig kæmpet i de senere sæsoner, men nu virker det til, at der er ved at komme styr på teamet.
I 2019-sæsonen var begge kørere nye i teamet, men de fandt sig hurtigt til rette i den orange-racer.
Norris er anset som et stort talent, der bliver et af sportens helt store fremtidige stjerner.
Norris er lynende hurtig, og formåede at matche Sainz i kvalifikationen i sin rookie-sæson.
Derfor forventes det også, at englænderen har fundet sig bedre til rette i sin racer i 2020, og dermed kan slå Carlos Sainz jr. på rå speed i kvalifikationen.
Sainz har været en del af Formel 1-feltet siden 2015. Derfor har han vigtig erfaring med i bagagen, hvilke der kræves for at klare sig bedst i løbene.
Dog hersker der ikke tvivl om, at Norris nok skal indhente Sainz om en sæson eller to.
Sainz sluttede ‘best-of-the-rest’ I 2019, og det forventes, at teamet vil komme endnu stærkere ud i 2020-sæsonen.
Kørerne vil være mere lige i løbene i 2020. Så Sainz vil ikke være foran i 14 af løbene, som det var tilfældet i 2019.
Kvalifikation: Norris
Løb: Sainz
Carlos Sainz på vej i garagen
Copyright Bil Magasinet BMF1
Racing Point:
Der er mange der har en holdning til, om Lance Stroll fortjener at være i Formel 1.
De fleste mener ihvertfald, at han kun har fået sædet takket være sin far (som ejer teamet).
Vi skal ikke gøre os kloge på Strolls talent (eller mangel på samme), men der er meget stor forskel på de to køreres performance.
Sergio Perez virker til at være flere niveauer foran Lance Stroll. Det burde ikke være tilfældet, når Stroll har flere sæsoner på CV’et.
Stroll har kørt 62 kvalifikationer i sin Formel 1-karriere, og har kun formået at slå sine teamkammerater 24 % af gangene. Hvilket er langt det laveste niveau i hele feltet.
I 2019 vandt Perez 18 ud af 21 kvalifikationer, og var foran i 16 ud af 21 løb. Niveauet forventes at være det samme i 2020.
Kvalifikation: Perez
Løb: Perez
Sergio Perez i garagen
Copyright Bil Magasinet BMF1
Williams:
George Russell leverede sæsonens største røvfuld til sin teamkammerat i 2019-sæsonen. Russell slog Robert Kubica i samtlige kvalifikationsrunder de stillede op i.
Det kan godt være, at Kubica havde flere point (1). Men det var mere held end præstation. For Russell var foran polakken i 17 løb henover sæsonen.
Nogle mener, at Kubica ikke var god nok til at være i Formel 1.
Men polakken var i tæt duel med Carlos Sainz om Renault-sædet til 2018-sæsonen. Og han har været i spil til at blive testkører for tre forskellige teams i 2020.
Så det tyder på, at 2019-sæsonens røvfuld til Kubica skyldes, at Russell bare er vanvittig hurtig.
I 2020-sæsonen hedder teamkammeraten Nicholas Latifi, hvilket ikke forventes at blive den store udfordring.
Latifis tidligere statistik indikerer ikke, at han vil blive en trussel for Russell.
I sine to sæsoner i Formel 3, var Latifi langt fra mesterskabet.
Han kørte enkelte løb i GP2 (nuværende Formel 2) i 2014-2015, og fire fulde sæsoner fra 2016-2019 - uden at vinde mesterskabet (han blev nr. 2 i 2019).
Til sammenligning så vandt Russell GP3 i sin rookie-sæson i 2017, og Formel 2 i sin rookie-sæson i 2018 (hvor Latifi blev nr. 9).
Latifi har godt nok været testkører i F1 siden 2016 (hos Renault, Racing Point og Williams). Russell har dog så mange km fra sin 2019-sæson, at det forventes, at Russell vil køre fra canadieren.
Kvalifikation: Russell
Løb: Russell
Russell i Canada
Copyright Williams F1 Team
Renault:
Esteban Ocon er i en liga for sig selv, og er kendt som manden, der gav Max Verstappen røvfuld i juniortiden inden Formel 1.
Ocon er længe spået til sæde hos Mercedes, og det virker til, at ingen forstår hvorfor det ikke er sket endnu.
Ocon tævede den hurtige Sergio Perez i kvalifikationen i 2018-sæsonen med hele 15-6. Det indikerer, at Ocon er lynende hurtig på en enkelt omgang.
Daniel Ricciardo er også kendt for sine fantastiske præstationer i kvalifkationerne. Han formåede at sætte stortalentet, Nico Hülkenberg, på plads i 2019-sæsonen, med scoren 14-7.
Derfor bliver det en tæt duel imellem de to i kvalifikationen. Dog forventes det, at Ocon vil slutte marginalt foran Ricciardo.
Ricciardo har flere års erfaring end Ocon, og er allerede faldet på plads i teamet. Derfor forventes det, at Ricciardo vil have en lille fordel i selve løbsduellen i 2020-sæsonen.
Men det forventes også, at Ricciardo vil få problemer i 2021-sæsonen, hvis han fortsætter som Ocons teamkammerat.
Kvalifikation: Ocon
Løb: Ricciardo
Japans Grand Prix 2019. Renault. Nico Hülkenberg på Suzuka banen
Copyright Renault F1