Dagens kører: Valtteri Bottas

Op til sæsonstarten i Australien vil vi gennemgå alle kørere i feltet, så du er 100% klar til at se dem alle give gas i Albert Park den 15. marts. I dag er turen kommet til en af de hurtige finner, Valtteri Bottas.

Valtteri Bottas under W11 shakedown . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 29/2 2020 klokken 12:02

Denne artikel er en del af BMF1s optakt til 2020 sæsonen. Vi har brugt vinterpausen til at opdatere og aktualisere alle vores kører- og team-sider og i slut-februar og frem til løbet i Australien, vil vi gennemgå dem alle én for én i denne serie

Valtteri Bottas’ vej til Formel 1 begyndte med Formel Renault i 2007. I 2008 vandt han Formula Renault 2.0 Euro Cup og Northern Europe Cup-titlerne. Herfra gik det via F3, hvor det blev til deltagelse i Britisk F3, Formel 3 Euro Series samt sejre i Formula Masters 2009 og 2010.

I 2011 rykkede Bottas op i den nye GP3-serie for ART GP. Det gik ikke godt i starten af sæsonen, men med sejre i de sidste fire runder af mesterskabet endte titlen alligevel på finske hænder.

2012 blev han testkører for Williams F1, hvor det blev til 15 fredagsoptrædener i Bruno Sennas bil. I november samme år blev det bekræftet, at Bottas fra 2013 skiftede testkørerrollen ud med en rolle som fast løbskører for det hæderkronede team, hvor han blev teamkammerat med Pastor Maldonado.

2016 markerede yderligere et skridt ned af tabellen for finnen. Williams havde stadig hverken styr på finanser eller ledelse og resultatet blev en 8. plads i mesterskabet til Bottas. Dog markerede han stor styrke over for sin nærmeste konkurrent, teamkammeraten Felipe Massa, som han vandt 17-4 over i deres interne regnskab.

Bottas i front i USABottas i front i USA
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington


I januar 2017 annoncerede Mercedes, at teamet havde tegnet kontrakt med Bottas som partner til Lewis Hamilton. En forståelig beslutning set med Mercedes’ briller, som havde været vidne til opslidende interne kampe mellem Hamilton og Rosberg både uden for og inde på banen. Set i det lys var kontrakten med den rolige finne en fornuftig beslutning. Jobskiftet sendte med det samme Bottas op af rangsigen igen, og han sluttede sæsonen på en 3. plads i mesterskabet med tre sejre, fem 2. pladser og tre 3. pladser. Hamilton snuppede (naturligvis) mesterskabet.

Finnens 2018-sæson blev ikke helt som forventet i det sejrsvante Mercedes AMG, idet han kun kun hale en 5. plads hjem samlet - primært pga. uheldige og uforudsigelige uheld med bilen. Alligevel blev det til syv 2. pladser og en 3. plads, hvoraf nogle med en smule held kunne være blevet vekslet til sejre. Forud for Tysklands Grand Prix annoncerede Mercedes, at Bottas skulle fortsætte hos det tyske team i 2019.

2019 gav Bottas sin hidtil bedste sæson i F1-karrieren. Således kæmpede han sig til en samlet 2. plads i mesterskabet kun overgået af teamkammeraten Lewis Hamilton, som benyttede sæsonen til, i suveræn og urørlig stil, at hente sit 6. verdensmesterskab hele 87 point foran finnen. Alligevel blev det til absolut godkendte fire sejre, syv 2. pladser og fire 3. pladser - i alt 15 podieplaceringer.

Kort før sommerferien 2019 annoncerede Mercedes, at de forlængede kontrakten med Bottas for 2020, hvor han igen deler garager med en nærmest uovervindelig Lewis Hamilton.

Se alle vores statistikker, samt en opdateret formkurve for Valtteri Bottas her: Valtteri Bottas kørerside på BMF1

Læs desuden om Mercedes AMG hér: Mercedes AMG teamside på BMF1
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Test 2 afsluttet. Skidt dag for Kevin Ferrari fuskede straffrit – indgår hemmelig aftale »