Ferrari fuskede straffrit – indgår hemmelig aftale med FIA

En pressemeddelelse fra FIA en sen fredag aften sendte de andre F1-teamchefer helt op i det røde felt: Ferrari har indgået en hemmelig aftale med FIA for at undgå straf for snyd med motorerne sidste år.

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 29/2 2020 klokken 14:02

Max Verstappen havde ret, da han anklagede Ferrari for at snyde med motorerne sidste år.

Der findes ingen anden forklaring på den pressemeddelelse, som FIA offentliggjorde sent fredag den 28.2. – sjovt nok, da de fleste journalister var travlt optaget med at få de sidste kommentarer fra kørere og teamchefer fra den sidste vintertest.

I pressemeddelelsen siges der, at ”FIA nu er færdige med at undersøge Ferraris powerunit og dens funktionsmåde, og har indgået en aftale med teamet. Indholdet af denne aftale bliver mellem Ferrari og FIA.”

Den komplette engelske ordlyd i pressemeddelelsen kan findes sidst i denne artikel.

Men hov! Hvad betyder det konkret? Der er jo tale om motorerne fra sidste år, altså 2019, hvor ingen kunne forklare, hvorfor Ferrari pludseligt havde så meget power til rådighed. Verstappen og andre mente direkte, at Ferrari snød.

Men der findes heller ikke nogen anden logisk forklaring end, at Ferrari fuskede for hårdt: Hvis Ferrari ikke har snydt, hvorfor skulle man så indgå en aftale med FIA? Og hvad går aftalen konkret ud på i forbindelse med undersøgelsen af motorerne? Og hvorfor holdes den hemmelig?

Med andre ord har Ferrari straffrit kunnet fuske sig til sejre i sidste sæson uden, at der skete noget - eller kommer til at ske noget.

Der er mange ubesvarede spørgsmål i denne sag, som nok vil udvikle sig i løbet af de kommende dage og uger. BMF1 følger sagen.

Her kommer ordlyden i den originale presemeddelelse fra FIA:

FIA concludes analysis of Scuderia Ferrari Formula 1 Power Unit

The FIA announces that, after thorough technical investigations, it has concluded its analysis of the operation of the Scuderia Ferrari Formula 1 Power Unit and reached a settlement with the team. The specifics of the agreement will remain between the parties.

The FIA and Scuderia Ferrari have agreed to a number of technical commitments that will improve the monitoring of all Formula 1 Power Units for forthcoming championship seasons as well as assist the FIA in other regulatory duties in Formula 1 and in its research activities on carbon emissions and sustainable fuels.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dagens kører: Valtteri Bottas Dagens kører: Lewis Hamilton »