Denne artikel er en del af BMF1s optakt til 2020 sæsonen. Vi har brugt vinterpausen til at opdatere og aktualisere alle vores kører- og team-sider og i slut-februar og frem til løbet i Australien, vil vi gennemgå dem alle én for én i denne serie
Kimi Räikkönen debuterede i Formel 1 hos Sauber-Petronas i 2001 efter kun at have deltaget i 23 racerløb i andre serier. I 2002 kom han til McLaren men finnens sæsoner hos det engelske team var plaget af bilernes store upålidelighed, hvilket fik ham til at skifte til Ferrari i 2007. Dette jobskifte blev samme år kronet med et verdensmesterskab for Maranello-teamet.
Efter 2009-sæsonen forlod Räikkönen både La Scuderia Ferrari og F1, hvor hans eneste sejr det år var i Belgiens Grand Prix i en ikke særlig konkurrencedygtig Ferrari F60.
Efter at have udlevet sin drøm om at køre i rallybiler, vendte Räikkönen tilbage til Formel 1 i 2012, hvor han fik et sæde hos Lotus Renault F1 og scorede holdets eneste sejr. Det er herfra den berømte one-liner "leave me alone - I know what I'm doing" stammer.
I 2013 vendte Räikkönen tilbage til Ferrari, hvor han hentede 26 podieplaceringer og to pole spositioner. Eneste sejr for de røde i den periode var i USAs Grand Prix 2018, men trods en resultatmæssig ørkenvandring det år sluttede finnen alligevel som nr. 3 i mesterskabet.
Efter uendelig mange rygter i paddocken, og, ikke mindst, flere tvetydige udtalelser fra topledelsen i Ferrari, forlod Räikkönen La Scuderia i slutningen af sæsonen 2019.
Kort efter bruddet blev det offentliggjort, at "The Iceman" fortsatte karrieren hos det Ferrari-motoriserede Sauber Alfa Romeo på en toårig kontrakt (2019-2020) med først rookien Charles Leclerc som teamkammerat og senere Antonio Giovinazzi som partner i den anden side af garagen.
Se alle vores statistikker, samt en opdateret formkurve for Kimi Raikkonen her:
Kimi Raikkonen kørerside på BMF1
Læs desuden om Alfa Romeo Racing hér:
Alfa Romeo Racing teamside på BMF1