Med et totalt revideret 2021-regulativ i sigte overvejer teamejer Gene Haas alvorligt sin og temaets fremtid i Formel 1. Og resultatet af overvejelserne afhænger i bund og grund af, hvor godt det amerikanske team kommer fra start i år, som starter med sæsonåbningen i Melbourne, Australien, d. 15. marts.
“Jeg har det sådan, at nu må vi se, hvordan sæsonen starter. Endnu et dårligt år vil i hvert fald ikke være særligt favorabelt,” udtalte Haas til Autosport på Fontana Super Speedway i USA i forbindelse med et NASCAR-løb, i hvilken serie amerikaneren i forvejen er medejer af et team.
Ifølge teamejeren er det tid til at evaluere både de menneskelige og økonomiske omkostninger ved at forpligte sig til endnu en femårig periode i Formel 1, når 2020-sæsonen nærmer sig sin afslutning.
Haas VF-20 præsenteret til vintertesten i Barcelona. Gruppefoto med Gene Haas og Günther Steiner
Copyright Haas F1
Dertil kommer de vidtgående ændringer i regulativet for F1, som træder i kraft efter 2020-sæsonen. For selv om engagementet i F1, set over en bred kam, har været godt for Haas’ forretning (Haas Automation CNC), så kan teamejeren godt være betænkelig ved de kommende, radikale ændringer og den økonomiske konsekvens for især de små teams.
“Det store spørgsmål er jo, hvad det i virkeligheden kommer til at koste,” understregede Haas, som er stærkt utilfreds med det, han mener er forskelsbehandling på bekostning af de små, private teams.
“Som alle ved, så går 70% af indtægterne til top 3-teamene og 30% til de syv andre teams,” fortalte han, og understregede samtidig at dette beløb slet ikke dækker omkostningerne ved at deltage i F1.
Vintertest 2. Kevin på banen i Barcelona 2020.
Copyright Haas F1
“For vores eget vedkommende, så dækker det kun omkring en tredjedel af, hvad det rent faktisk koster at drive et team i Formel 1. Set fra et forretningsmæssigt synspunkt holder det jo slet ikke,” lød det fra Haas.
Således er - set med danske briller og især med Haas-køreren Kevin Magnussens - 2020-sæsonen temmelig afgørende for, hvorvidt vi kommer til at se den 27-årige dansker fortsætte i 2021. Men meget kan ske på kort tid i denne sport.
Haas F1 debuterede i Formel i 2016, hvor det blev til godkendt 8. plads i konstruktørmesterskabet. Året efter sluttede med status quo, hvorimod det amerikanske team imponerede alle med en flot 5. plads i 2018. Til gengæld skuffede Haas fælt i 2019 med en deroute og samlet 9. plads i mesterskabet.
Læs mere om Haas F1 Team
her.