Efter FIA’s udmelding sidste fredag om, at man ikke er parat til at efterkomme kravene fra de 7 ikke-Ferrari-motoriserede teams om at offentliggøre og forklare aftalen med Ferrari, går flere teamchefer nu offentligt på barrikaderne.
"FIA er ved at bringe en sport i miskredit, som vi hvert år investerer et trecifret millionbeløb [i dollars] i. Det kan vi simpelthen ikke finde os i", siger f.eks. Red Bulls motorsportskonsulent Helmut Marko til ”F1-Insider.com”.
Selv om Mercedes som det eneste team ikke har penge i klemme, så er Mercedes‘ teamchef Toto Wolff også sur. Han fortæller til det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel: "Hele sagen er et kæmpe svineri. Det er ikke i orden, hvad Ferrari gjorde sidste år, men det er endnu værre, hvordan vi bliver behandlet af FIA. Alle teams er sure.“
Det drejer sig ikke kun om en fair sport men også om masser af penge: Nærmere fortalt er der tale om en samlet sum på 40 millioner dollars, altså ca. en kvart milliard danske kroner.
Nu blander den tidligere Formel 1-boss Bernie Ecclestone sig også og fortæller iht. ”F1-Insider.com“, at ”…teamsene burde stævne FIA. Det drejer sig om millioner, som de efter deres mening har krav på. For hvis Ferrari havde alt på det rene og var uskyldige, hvorfor indgår de så overhovedet en aftale med Jean Todt? Alene det virker som en indrømmelse og tilståelse.“
Abu Dhabis Grand Prix 2019. Christian Horner med Bernie Ecclestone
Copyright Red Bull Contentpool
"Den egentlige skandale er FIA’s reaktion", siger Helmut Marko over for „Der Spiegel”. "Vi burde faktisk kræve, at Christian Horner stævner FIA for at få de 24 millioner dollars, som vi ville have fået, hvis vi var blevet nr. 2 i konstruktørernes mesterskab, såfremt man havde straffet Ferrari på behørig vis."
Årsagen for den verbale modreaktion fra Red Bull og co. er bl.a. de manglende svar og den manglende transparens fra FIA’s side. FIA har indtil nu fejet al kritik af bordet på arrogant vis.
Billeder fra Singapore 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Indholdet i det brev, som 7 teams sendte til FIA sidste uge, er ikke offentligt kendt, men BBC mener at vide, at det drejer sig om følgende spørgsmål, som FIA ikke vil svare på:
1) Hvorfor havde FIA på fornemmelsen, at man ikke kunne bevise, at Ferrari overtrådte reglerne?
2) Hvorfor holdes indholdet af aftalen mellem FIA og Ferrari hemmelig?
3) Skal mesterskabet for F1-konstruktører for sæsonen 2019 revideres og præmiepengene omfordeles?
4) Har FIA kompetence til at sikre, at de regler, som de selv foreskriver, kan overholdes, når det ikke var muligt at finde dokumentation for, om Ferrari snød eller ej?
Selv om alle ikke-Ferrari-teams er sure, er ikke alle glade for tanken om, at skulle gå rettens vej: "Vi ønsker ikke, at sagen skal behandles af advokater eller af domstolene”, siger Renaults teamchef Cyril Abiteboul til ”Autocar.”
Cyril Abiteboul
Copyright Renault
Han er dog stadig sur over, at FIA ikke svarer de 7 teams: "Vi håber selvfølgelig, at FIA og Formel 1 anerkender, at der er nødt til at blive kastet lys over sagen, så vi kan komme videre. Vi vil gerne videre. Men før vi kan acceptere sagens forløb, bliver vi nødt til at få de rigtige oplysninger.”