Denne artikel er en del af BMF1s optakt til 2020 sæsonen. Vi har brugt vinterpausen til at opdatere og aktualisere alle vores kører- og team-sider og i slut-februar og frem til løbet i Australien, vil vi gennemgå dem alle én for én i denne serie
Pierre Gaslys tilværelse i toppen af motorsporten har været lidt af en elevatortur. Gasly kom ind i karting i 2006, hvor han konkurrerede indtil udgangen af 2010. Samme år blev han årets ‘runner-up’ i CIK-FIA European Championship. I 2011 fik Gasly sin debut i single-seater og deltog i det franske F4-mesterskab, hvor han sluttede på tredjepladsen med syv podier inklusiv sejre på Spa, Albi og Le Castellet.
Gasly rykkede til Formel Renault 2.0 i 2012, hvor han sluttede på tiendepladsen med podier på Spa og Nürburgring, og i 2013 sluttede han på førstepladsen i samme mesterskab.
I 2014 rykkede den unge franskmand til Formel Renault 3.5-serien, hvor han kørte for Arden under Red Bulls junior udviklingsprogram. Her sluttede han sæsonen som nummer to sammen med en anden Red Bull Junior-kører, Carlos Sainz Jr., og fik otte podier i sytten løb.
I 2014 debuterede Gasly i GP2-serien på Monza. Efter sæsonen testede han for DAMS, som han kort efter skrev kontrakt med. Skønt han hentede tre pole-positioner og fire podier, havde Gasly en ujævn sæson, herunder med kollisioner i Bahrain, Spa og Yas Marina.
I januar 2016 blev det annonceret, at Gasly skulle skifte til nytilkomne Prema Powerteam sammen med 2015-mesteren i Europæisk Formel 3, GP2-rookien Antonio Giovinazzi. Samme år vandt franskmanden GP2-mesterskabet og fungerede samtidig som test- og reservekører for Red Bulls Formel 1-team.
I sæsonen 2017 fik Gasly fast sæde hos Toro Rosso, hvor han sluttede uden point på en elendig 21-plads. Konsekvensen blev en sviptur til den japanske Super Formula-serie, hvor Red Bull er sponsor for Mugen-teamet. I 2018 blev Gasly hentet tilbage til F1 og Toro Rosso og kørte hele sæsonen, som han sluttede på en femtendeplads.
Resultatet var tilsyneladende tilstrækkeligt for at skaffe franskmanden en fast plads hos moderteamet Red Bull i 2019, men elendige resultater efter tolv løb sendte Gasly tilbage til juniorteamet Toro Rosso med kun ni løb tilbage i sæsonen, hvor han alligevel sluttede på en samlet og godkendt syvendeplads.
I 2020 fortsætter Gasly hos Toro Rosso, der gennemfører sæsonen under sit nye navn Scuderia AlphaTauri.
Se alle vores statistikker, samt en opdateret formkurve for Pierre Gasly her:
Pierre Gasly kørerside på BMF1
Læs desuden om Scuderia AlphaTauri hér:
Scuderia AlphaTauri teamside på BMF1