Coronakrisen er dyr for Formel 1: Hvert manglende løb koster flere millioner i tabt omsætning og indtjening, og de forskellige teams mangler penge, både tv-pengene fra selve løbene og fra sponsorer og andre events.
McLarens teamchef Zak Brown udtalte for nyligt, at coronakrisen truede flere teams på livet. Sidst vi oplevede det i F1 var 1992, da Andrea Moda, Brabham, Fondmetal og March forlod Formel 1. Dengang var der fortsat 16 teams på banen, og i 1993 kom der et helt nyt hold med Sauber.
Men tiderne har ændret sig: Formel 1 har nu kun ti teams tilbage, og der er ikke udsigt til, at der kommer nye teams til lige foreløbigt. Der har været talt om, at teams som Panthera eller Campos ville deltage i 2021, men det regnes for useriøse bud, og man hører heller ikke mere til dem.
Men det bliver værre: Mange af de nuværende teams er tidligere blevet reddet fra afgrundens rand af andre investorer. F.eks. udsprang det nuværende Mercedes-team fra Brawn GP, der var resterne af Hondas fabriksteam. Red Bull købte Jaguar, der tidligere var Stewart (som Jan Magnussen kørte for i 90’erne). Renault har sine rødder i de tidligere Benetton og Toleman-team. Racing Point hed før Force India og blev efter økonomiske vanskeligheder opkøbt af Lawrence Stroll i 2018. Selve teamet blev grundlagt i 1991 som Jordan. Og Alpha Tauri (Toro Rosso) var tidligere Minardi.
I mellemtiden er der dog stort set ingen investorer på markedet, der kunne købe et Formel 1-team, såfremt det skulle komme i økonomiske vanskeligheder. Den seneste, der viste interesse, var den russiske oligark Dmitri Mazepin, der ville købe Force India.
Der er i øjeblikket ingen store bilkoncerner, som f.eks. PSA, Porsche, Audi, BMW, Nissan, Jaguar osv., der kunne finde på at investere i Formel 1 på nuværende tidspunkt. Deres fokus ligger snarere på Formel E, hvor udgifterne er betydeligt lavere.
Desuden har ingen teams skrevet under på en ny concorde-aftale. Den gamle udløber i slutningen af i år, så derfor haster det med at få forhandlet en ny på plads - hvilket er vanskeligt, når man ikke ved, hvad man har at forhandle med eller forhandler om…
BMF1 giver dig et kort overblik over de enkelte Formel 1-teams situation og hvilke teams, der er særligt udsatte i coronakrisen:
Mercedes: Teamet kommer ikke til at gå fallit, men Formel 1-engagementet har været til diskussion flere gange. Den økonomiske krise som følge af coronavirussen rammer bilbranchen og dermed også Mercedes hårdt. Mercedes har dog lovet at fortsætte med at levere motorer til Formel 1 indtil 2025. Men selve teamet kan hænge i en tynd tråd.
Mercedes W11 EQ shakedown på Silverstone 2020.
Copyright Mercedes AMG
Ferrari: Ferrari er og bliver en uadskillelig del af Formel 1 – og Formel 1 af Ferrari. Derfor er det usandsynligt, at Ferrari skulle forlade Formel 1, selv om der mangler penge.
Sebastian Vettel i Ferrari SF1000 på Circuit de Barcelona.
Copyright Ferrari Media
Red Bull: Selv om Red Bull tidligere flere gange har truet med at forlade F1, så er der kommet andre boller på suppen: Red Bull er nu tættere på Mercedes. Det skyldes bl.a. de nye Honda-motorer. Men hvis Honda forlader Formel 1 igen, som de gjorde i 2008, og ikke leverer motorer, så kan teamet stå uden en motor.
Red Bull RB16 på sin første tur
Copyright Red Bull Contentpool
McLaren: Firmaet finansieres af milliardærer fra Bahrain og Canada, og der burde være penge nok – så længe investorerne synes, at Formel 1 er sjovt…
McLaren MCL35. McLarens 2020-racer
Copyright McLaren
Renault: Det franske team var ikke helt raskt, allerede før coronakrisen ramte: Der er problemer i bestyrelsen, det kniber med pengene, bilerne er ikke hurtige nok, og der er ikke meget der tyder på, at det bliver bedre. Før krisen så det ud til, at Renault ville køre under de nye regler i mindst et år, men nu er de nye regler skubbet til 2022, og dermed tages Renaults F1-engagement op til fornyet overvejelse. Såfremt Renault forlader Formel 1 ville det i modsætning til Mercedes betyde, at Renault ikke vil levere F1-motorer til andre teams. Ikke overraskende, for der er ingen interesserede kunder…
Renualt R.S.20 præsenteret i endelig bemaling. Under Australiens Grand Prix 2020
Copyright Renault F1
Racing Point: Lawrence Stroll har planer om at forvandle Racing Point til et topteam: Han har købt Aston Martin, og fra 2021 bliver Racing Point omdøbt til et Aston Martin-fabriksteam. De planer har krisen ikke ændret på, så der er ikke den store fare for, at de forsvinder fra Formel 1.
RP20 under vintertest onsdag med speciel Mercedes-agtig næse. Sergio Perez i raceren
Copyright BWT Racing Point
Alpha Tauri: Hos Red Bull bliver man nødt til at spørge sig selv, om det er en god idé at have to teams. Red Bull omdøbte Toro Rosso til Alpha Tauri for at reklamere for et af koncernens tøjmærker. Hvis Red Bull bliver, bliver Alpha Tauri nok også.
AlphaTaui
Copyright AlphaTaui
Alfa Romeo: Selv om teamet har et italiensk navn og bygger på det gamle schweiziske Sauber-team, så finansieres teamet af svenske investorer omkring Tetra Pak-chefen Finn Rausing. Og da Marcus Ericsson mistede sit sæde, bliver vi nødt til at vente og se, om de svenske investorer har lyst til at lege med længere. Det er heller ikke sikkert, at Alfa Romeo kan fortsætte som hovedsponsor. Derfor må man ikke undervurdere faren for, at teamet kan forsvinde.
Alfa Romeo C39. 2020 raceren
Copyright Alfa Romeo
Haas: Gene Haas har udtalt, at han er træt af at have et team, som nærmest er bundprop i Formel 1 og ikke har mulighed for at køre med om noget. Der er en reel fare for, at Gene Haas trækker stikket og kun vil fokusere på sit NASCAR-team. Coronakrisen kan være et ekstra argument for at dreje nøglen.
Vintertest 2. Kevin Magnussen i garagen på vej ud
Copyright Haas F1
Williams: Det tidligere verdensmesterteam er i overhængende fare for at gå fallit – sådan har det været de sidste par år. Teamet holdes kun oppe af betalingskørere som Nicholas Latifi. Der er desværre en høj risiko for, at Williams kan ende som de tidligere topteams Brabham, Tyrrell og Lotus.
Vintertest 1. George Russell i aktion
Copyright Williams F1