FIA indfører whistleblowerordning

FIA tager konsekvensen af skandalen omkring Ferraris ulovlige motorer og har nu oprettet en officiel hotline, så whistleblowere kan melde overtrædelser, som enten teams eller enkelte personer måtte begå.

FIA . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 26/5 2020 klokken 12:05

Dønningerne fra den hemmeligholdte aftale mellem Ferrari og FIA angående sidste sæsons angiveligt ulovlige motorer får nu FIA til at oprette en officiel whistleblowerordning.

Der kan meldes om overtrædelser inden for tre kategorier:

- Angivelige eller faktiske overtrædelser af FIA’s regler for etiske principper (f.eks. diskriminering, chikane, bestikkelse, korruption, interessekonflikter, bedrageri, hvidvaskning af penge).

- Problemer i forbindelse med den sportslige integritet eller manipulation af FIA-konkurrencer (f.eks. foranstaltninger med henblik på at ændre resultatet i en FIA-konkurrence).

- Mistanke om eller faktiske overtrædelser af FIA’s antidoping-regler (f.eks. brug af eller forsøg på brug af eller handel med forbudte stoffer).

Hotlinen findes på nettet (https://fia-ethicsline.com) og er frit tilgængelig for alle.

Hensigten med ordningen er give en mulighed for dem, der „fortroligt og i god tro ønsker at rapportere overtrædelser.”

Dermed skal motorsportens integritet forbedres, og whistlebloweren kan selvfølgelig forblive anonym og beskyttes mod sanktioner fra eventuelle andre berørte parter.

Ferrari modtog en meget mild straf på ca. 375.000 kr. efter Abu Dhabis grandprix 2019, efter man havde konstateret for meget benzin i Leclercs bil.

Dette bestyrkede mistanken om, at Ferraris motor ikke overholdte reglerne. Derefter indgik Ferrari en hemmelig aftale med FIA i forbindelse med kontrollen af deres motorer.

Flere andre teams har indgivet klage over sagens forløb, som i øjeblikket behandles.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Silverstone tilbage på banen McLaren fyrer 1200 medarbejdere »