Kravet om bæredygtighed og miljøvenlighed inden for motorsport er ikke stoppet bare på grund af coronakrisen. Når verden bliver normal igen, er det kun et spørgsmål om tid, før militante miljøforkæmpere går til angreb på motorsporten og meningen med den.
Og da miljødiskussionen hurtigt kan gå hen og blive følelsesladet og hysterisk og ikke tager hensyn til faktuelle argumenter, håber FIA nu på at kunne afbøde de værste kritikpunkter med en ny form for bæredygtig benzin.
Men hov? Er Formel E uden forbrændingsmotor ikke motorsportens miljømæssige fremtid?
Man kan diskutere, om Formel E kører rent faktisk kører på el, for elektriciteten skal jo komme et sted fra. Og i Formel E kommer den fra store dieseldrevne generatorer, der lader Formel E-racerne op før løbet.
Selv når generatorerne kører på det miljøvenlige såkaldte Aquafuel, bliver man nødt til at spørge, hvorfor man ikke bare fylder Aquafuel på bilerne og lader dem køre på det. Hvorfor tage omvejen via batteriet?
Citroën Formula E
Copyright Citroën
Tyske Auto Motor Und Sport skriver, at FIA-motorchefen Gilles Simon, der tidligere har arbejdet for Peugeot og Ferrari, nu er ved at være i mål med sit forskningsprojekt for bæredygtig biobenzin til Formel 1.
"Når vi kan dokumentere bæredygtigheden for udviklingen af brændstofferne og for de effektive motorer, sender vi to signaler: Vi gør noget for vores sport, og vi åbner for nye muligheder. Vi optimerer ikke blot vores egen effektivitet, men vi forcerer også udviklingen af teknologier, som kan blive sat i serieproduktion engang i fremtiden. Og her er motorsporten pionerer."
I forbindelse med de bæredygtige brændstoffer skelner man mellem to kilder: Den ene er baseret på biologisk nedbrydeligt affald, og den anden er syntetiske brændstoffer, der udvindes ud fra brint og kuldioxid ved hjælp af kemiske processer på et laboratorie. FIA forsker inden for begge områder.
"Vi vil ikke udelukke nogen af kilderne for Formel 1", udtaler Gilles Simon. "Vores mål er at overtale brændstofkoncernerne til at være med i vores plan. Derfor vil vi give dem mulighed for at vælge en individuel metode. Den eneste forudsætning er, at teknologien og brændstoffet er CO²-neutral. I øjeblikket er vi ved at undersøge fordelene og ulemperne ved de forskellige løsninger."
Kinas Grand Prix 2019. Mobil Esso fejrer 1000 løb i Formel 1. Pierre Gasly og Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
I første omgang skulle FIA dog overbevise motorproducenterne om brændstofleverandørerne om, at den nye type benzin ikke medfører for mange ændringer: "Den største udfordring er, at motorerne ikke må ændre sig fundamentalt. Og det er motorleverandørerne glade for at høre. Der er jo ikke lang tid til 2023. Vi kunne selvfølgelig f.eks. køre på ren alkohol, mens så ville virkningsgraden være så dårlig, at producenterne ville være tvunget til at udvikle nye motorer. Og dermed ville vi miste meget af den effektivitet, som vi allerede har opnået med de aktuelle motorer, ” udtaler Simon.
En Formel 1-motor er i dag den mest effektive motor, der nogensinde er blevet bygget: Over 50 procent af varmeenergien omformes til fremdrift. I moderne serieproducerede dieselmotorer er det omkring 40 procent.
Billeder fra præsentationen af Mercedes W06
Copyright Mercedes AMG
Den nye type F1-benzin produceres i øjeblikket på et laboratorium: "Vi fremstiller p.t. brændstoffer til testformål", fortæller Simon. Disse brændstoffer er nu parate til at blive testet i rigtige Formel 1-motorer med henblik på deres egnethed og kompatibilitet.
På trods af kompleksiteten og de eventuelle udfordringer er Gilles Simon meget optimistisk: "Alle fire motorproducenter har givet os lovning på, at de er med på idéen, hvis vi kan dokumentere, at det kan lade sig gøre. Vi forstår teknologien, og vi er nu ved at undersøge, hvor dens grænser ligger eller hvilke parametre, vi skal ændre på."
Den 61-årige franskmand tror, at den største udfordring kommer i 2022: "Jeg tror, at det første trin bliver at blande 20 procent af den nye type benzin i den gamle. Det bliver den største udfordring for ingeniørerne. At gå fra 20 til 100 procent bliver ikke så vanskeligt.“
Felipe Massa besøger en Shell olieplatform udenfor Brasilien
Copyright Ferrari Media
Der er dog lange udsigter til, at den nye benzintype kan nå de almindelige personbiler: For det første er det svært at producere den nye benzin i så store mængder, og for det andet bliver den meget dyr.
Men i motorsportens verden er problemet mindre: "P.t. har Formel 1 brug for ca. 1 million liter brændstof om året til løb, testkørsler og prøvestande. Det lyder af meget, men rent faktisk er det en meget lille mængde. Det er ikke noget problem at producere denne mængde.“
Selv om motorproducenterne er med på FIA’s idé, så er der ikke udelt begejstring for idéen hos de store oliekoncerner. Men: "Hvis vi kan komme med fornuftige tekniske forslag, burde vi også kunne overbevise dem. Det afhænger af vores resultater,“ siger Gilles Simon.
Om ikke andet bliver det offentlige pres på Shell, Mobil, BP og Petronas med tiden så stort, at de ikke har råd til at gøre modstand. Konkurrencen mellem oliekoncernerne med den nye benzintype åbner også op for en ny marketingplatform: "Derfor vil vi også sørge for, at grundlaget for teknologien forbliver, så oliekoncerne kan konkurrere mod hinanden. På den måde får de mulighed for at vise deres kompetencer.“