Mener italienerne det denne gang alvorligt? Åbenbart, for Mattia Binotto har nu officielt bekræftet, at Ferrari går med planer om køre med i IndyCar-serien i USA.
Baggrunden er budgetloftet i Formel 1, som kommer til at gælde fra 2021. For at undgå at fyre folk er Binotto på udkig efter alternative løsninger for de berørte medarbejdere.
„Ferrari har et stort socialt ansvar for sine medarbejdere, og vi vil gerne sikre, at de også har et job i fremtiden,“ udtaler Binotto til ”Sky” og tilføjer: "Derfor er vi begyndt at vurdere alternative programmer. Jeg kan bekræfte, at vi kigger på IndyCar-serien."
"Vi kigger også på langsdistanceløb og andre serier. Vi vil prøve at træffe den bedste afgørelse", siger den italienske teamchef.
Oprindeligt skulle budgetloftet ligge på 175 millioner US-dollars fra 2021, men coronakrisen har medført, at loftet er blevet sænket endnu længere ned til 145 millioner dollars.
For at Ferrari gider at stille til start i IndyCar, skal der dog lige laves om på reglerne: I øjeblikket køres der med identiske chassiser fra Dallara, og der findes to motorleverandører. Chevrolet og Honda.
Et Ferrari-team i IndyCar kommer næppe til at køre med et Dallara-chassis og en Honda-motor...
Indycar 2013 Long Beach
Copyright Honda Racing
Mario Andretti har for nyligt udtalt, at han gerne så, at der blev åbnet op for konkurrence mellem chassisproducenterne, altså mellem Dallara og Ferrari.
Fra officielt hold er der endnu ikke noget der tyder på, at IndyCar-serien ændrer sine regler for Ferraris skyld. Der er heller ikke bekræftet officielle samtaler mellem Ferrari IndyCar-ejeren Roger Penske.
Det er ikke første gang, at Ferrari overvejer at køre i IndyCar: Første gang var i 1986, hvor den østrigske designer Gustav Brunner fik til opgave at udvikle en Ferrari til IndyCar-serien - Ferrari 637 - fordi Enzo Ferrari var utilfreds med den planlagte introduktion af V8-motorer i Formel 1.
Ferrari 637 kørte dog aldrig i IndyCar.