Formel 1 og alle holdene har i fælleskab valgt at sænke budgetloftet i 2021 til 145 mio dollars. Dette budgetloft bliver så yderligere sænket til 140 mio i 2022 og 135 mio i 2023. Dermed står giganter som Ferrari, Mercedes og Red Bull med et stort problem de næste år.
De store teams har de største budgetter i sporten og flest kloge hoveder til at udvikle bilerne. Hvis man graver dybere ned i de store teams budgetter, og fjerner markedsføringsomkostninger, kørerlønninger, og lønninger til topchefer, så passer de nuværende udgifter nogenlunde med det først planlagte budgetloft på 175 mio dollars.
Dermed ville budgetloftet ikke få den store effekt på sportens tre største teams, men det ville sørge for, at udgifterne ikke fortsatte med at stikke af i fremtiden. Dermed var budgetloftet oprindeligt ubrugeligt til at skabe mere lighed imellem teamene.
Podiet til Kinas Grand Pric 2017
Copyright Mercedes AMG
Det nye budgetloft på 145 mio dollars medfører, at de store teams skal til at justere virksomhedens størrelse ind til de lavere budgetter. De store teams havde oprindelig ikke interesse i at sænke budgetterne, da de dermed mister deres fordel overfor de mindre teams. Nu bliver denne fordel fjernet, og forandringerne kan pludselig blive til de mindre teams fordel.
Det er også derfor, at man har valgt at indføre budgetloftet i tre forskellige trin, nemlig for at de store virksomheder har mulighed for at justere og omstrukturere virksomheden til de lavere budgetter.
De store teams budgetter gør, at de har mange flere ansatte, hvilket også medfører en større fordeling af ansvar og opgaver. Og det er netop det, der kan gøre det svært for de store teams.
I og med at virksomhederne skiller sig af med medarbejdere, så skal disse opgaver og ansvarsområder fordeles til andre, afdelinger skal omstruktureres, nye kommunikationsveje skal etableres og nye samarbejdspartnere skal “lære hinanden at kende”.
Samtidig giver disse forandringer også en masse “støj” og usikkerhed blandt medarbejderne. Store forandringer tager meget tid og arbejde, før virksomheden falder til ro.
Det er svært for et kæmpe hangarskib som Mercedes, med over 950 ansatte, pludselig at skifte kurs og arbejde på en anden måde, sammenlignet med en lille speedbåd som Haas, med omkring 250 ansatte.
Mercedes fejrer den sjette VM-titel i træk
Copyright Mercedes AMG
Haas størrelse og storforbrug af leverandører og samarbejdspartnere gør, at de hurtigt og nemt kan omstille virksomheden til nye udfordringer og forandringer. Haas skal ikke fyre ansatte, da deres udgifter til lønninger er meget lav. Haas kan justere budgettet ud fra de dele og serviceydelser, de bestiller. Dermed opnår Haas stabilitet og kan udvikle sig, mens de store teams skal bruge tid og energi på at nedskalere og håndtere organisationsændringer.
Dermed er det ikke sagt, at hold som Ferrari og Mercedes pludselig bliver langsommere end Haas. Men det betyder, at holdene kommer til at kæmpe på mere lige vilkår, og at det helt klart kommer til at påvirke de store teams, at de skal gennemgå så store organisationsændringer.
Det er også derfor, at et hold som Racing Point ikke bare hyrede flere hundrede medarbejdere, da Lawrence Stroll overtog roret. Teamet havde en forventning om, at der ville komme et budgetloft.
Til trods for et stort økonomiske boost, valgte teamet ikke at ansætte flere hundrede mennesker og omstrukturere virksomheden. Det ville bare betyde, at medarbejderne skulle fjernes igen med det nye budgetloft og teamet så skulle indføre en ny struktur og ansvarsfordeling igen.
En ting er ihvertfald sikkert, det bliver spændende at følge med i, om Formel 1-feltet bliver trukket meget mere sammen i fremtiden.
Aserbajdsjans Grand Prix 2018. Sergio Perez på podiet
Copyright Force Inda