Hvem kører, hvis en kører bliver coronasyg?

I går kunne vi fortælle, at F1-løbene ikke bliver aflyst, selv om en fast kører eller andre bliver smittet med corona: F1-teamsene skal benytte deres reservekørere. Men her har især et team et mindre problem.

Belgiens Grand Prix 2019 . Copyright Renault F1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 4/6 2020 klokken 18:06

Chase Carey har udtrykkeligt påpeget, at Formel 1-løbene ikke bliver aflyst, hvis en fast kører skulle blive syg af corona eller andet. I dette tilfælde må de forskellige teams stille op med deres reservekørere.

Så er spørgsmålet bare, hvem de er. BMF1 har lavet en liste over de forskellige teams reservekørere:


Mercedes: Stoffel Vandoorne, Esteban Gutierrez

Ferrari: Antonio Giovinazzi (Pascal Wehrlein)

Red Bull/AlphaTauri: Sebastien Buemi, (Sergio Sette Camara) (Pierre Gasly, Daniil Kvyat - på russisk: Даниил Квят)

McLaren: Stoffel Vandoorne, Esteban Gutierrez

Renault: -

Racing Point: Stoffel Vandoorne, Esteban Gutierrez

Alfa Romeo: Robert Kubica

Haas: Pietro Fittipaldi, Louis Deletraz

Williams: Jack Aitken


Som man kan se, har Renault et problem, for de har ingen officielle reservekørere. Selv om teamet har juniorkørere, så er der ingen af dem, som (endnu) har superlicens til Formel 1. Derfor har Cyril Abiteboul for nyligt udtalt, at man hurtigst muligt vil udnævne en reservekører. Måske Nico Hülkenberg.

Hos Ferrari er Pascal Wehrlein sat i parentes, for hans officielle stilling hos Ferrari er „simulatorkører“. Hans sidste Formel 1-grandprix var i 2017.

Reservemanden hos Red Bull Sergio Sette Camara befinder sig i øjeblikket i Japan, hvor han kører Super Formula. På grund af de strenge ind- og udrejsebestemmelser kan det blive svært for Red Bull at benytte ham. Til gengæld kan man bytte lidt frem og tilbage mellem Pierre Gasly og Daniil Kvyat – det er sket før.

Mercedes, McLaren og Racing Point har de samme reservekørere. For McLarens vedkommende skyldes det, at de har indgået en aftale med Mercedes om at kunne benytte disse kørere som del af motoraftalen for næste år. Racing Point har en lignende aftale.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes på banen i næste uge Rusland klar som 9 og 10 »