Steiner: Vi er parat til samme radiomelding igen

Hvis omstændighederne åbner mulighed for det, er Günther Steiner parat til at foretage samme pointgivende radiokald under Englands Grand Prix, som han gjorde på formationsomgangen i Ungarn.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 29/7 2020 klokken 20:07

Når Haas F1 den kommende weekend rammer asfalten i Englands Grand Prix på Silverstone, er det med gode minder. Således erobrede Kevin Magnussen og Romain Grosjean fjerde startrække i 2018, og begge kørere har vundet løb på Silverstone.

Magnussen trak sig eksempelvis sejrrigt ud af den britiske formel 3-serie her, mens Grosjean sejrede på sin vej til GP2-serien, for begges vedkommende i 2011.

Silverstone er kendt for sine ikoniske og hurtige sektorer såsom Copse, Maggotts og Beckets, men især Abbey trækker på samtlige nakkemuskler hos kørerne - for ikke at nævne presset på både bil og dæk.

Haas F1 kommer til Silverstone med point i bagagen fra Ungarns Grand Prix, hvor Magnussen oprindeligt sluttede på en niendeplads for et par timer senere at modtage en 10-sekunders straf på grund af en stadig omdiskuteret radiomelding på formationsomgangen, hvor danskeren kørte i pit og skiftede til tørvejrsdæk. Straffen sendte ham ned på tiendepladsen.

Ikke desto mindre er teamchefen, Günther Steiner, klar til at lave samme radiokald, hvis samme vejrsituation igen skulle opstå.

Günther SteinerGünther Steiner.
Copyright Haas F1


”Vi vil helt sikkert gøre det samme igen,” lød det fra Haas’ karismatiske teamchef, der er kendt for at kalde en skovl for en skovl, og en spade for en spade.

“Straffen på 10 sekunder var lidt tvetydig. Desværre kan vi ikke appellere den, fordi det er en tidsstraf - du har ikke tilladelse til at appellere den slags.”

“Det er aldrig blevet gjort før, og det ser ud til, at hvis det aldrig er blevet gjort før - og der er ingen klar regel for det i regulativet - så får du alligevel en straf.”

Tidsstraffen har dermed ikke skræmt teamet fra at gentage “succesen”.

“Vi er nødt til at komme videre fra dette, men det har helt sikkert krydret løbet for alle.”

“Jeg synes ikke, vi skal holde op med at gøre disse ting i racing, for ellers kan vi ligeså godt lade regnskabsfolkene køre i Formel 1,” lød det med vanlig skarphed fra Steiner.

Og det er netop de usædvanlige situationer, det lille amerikanske team skal lukrere på, hvis de opstår, for Haas-chefen erkender, at de Ferrari-motoriserede biler ikke kan være med på topspeed.

“Vi mangler hastigheden til at kvalificere os, og det er noget, vi skal leve med, da vi hverken planlægger store opdateringer eller motoropgraderinger. Vi skal bare kæmpe og altid prøve at gøre et godt stykke arbejde. Så kan vi håbe, at vi går videre.”

Vi laver da bare det radiokald igenVi laver da bare det radiokald igen.
Copyright Haas F1


Samtidig fortalte Steiner, at teamet er tvunget til at kæmpe med, hvad de har i hænderne lige nu.

“Vi er ikke de hurtigste i midterfeltet i år, og vi er bare nødt til at tackle den situation,” indrømmer teamchefen.

“Vi forsøger altid at få det bedste ud af pakken, og da vi ikke har planlagt nogen yderligere udvikling i år, er vi nødt til at fokusere på at få det bedste ud af det vi har nu og prøve at se fremad, og gøre det bedre i næste sæson.”

“Det vil ikke være et let år, men vi er her for at blive,” lover han og dermed mere end antyder, at Haas bliver i F1 og ikke trækker sig ud, som nogle spekulationer ellers er gået på.

Som antydet, har Haas VF-20 ikke samme fart som tidligere modeller, hvormed Silverstone kan blive en stor udfordring for teamet.

”Silverstone er en meget udfordrende bane for kørerne - og, som på alle baner, kan de naturligvis hjælpe meget ved at være hurtige. Men på Silverstone med højhastighedskurverne, er det helt klart en udfordring, ikke kun for kørerne, men også for teamet,” erkender Steiner.

“Normalt var vores bil ret god i højhastighedskurver, men i år synes jeg, det er lidt anderledes.”

“Vi er bare ikke hurtige nok i svingene. Vi er nødt til at prøve at finde balancen mellem medium speed downforce og ikke at miste for meget på højhastigheds-delene af banen,” lød det fra Haas F1s teamchef.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Albon får ny løbsingeniør Breaking: Perez testet positiv for coronavirus »