• Forside

Ferrari præsenterer F2007

Søndag var dagen, hvor Ferrari præsenterede sin Formel 1 bil nr. 53 - Ferrari F2007 - synliggørelsen af 'Project 658', som udviklingsprojektet af modellen hidtil har heddet. Teamet har ikke uventet store forventinger til bilen.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/1 2007 klokken 17:01

Så blev sløret endelig løftet for 'Project 658'. I dag var dagen, hvor Ferrari præsenterede sin nye udfordrer til titlen om verdensmesterskabet i Formel 1.

Som det fremgår af billederne, var præsentationen ikke præget af den sædvanlige festivitas, men det kommer sikkert senere, når F2007 skal køre sine første test mandag. Af billederne fremgår det iøvrigt, at Ferraris værksted er renere end de fleste folks hjem.

Den nye model hedder Ferrari F2007 og er et resultat af Ferraris bestræbelser for at møde de nye regulativer for 2007.

Konstruktionsmæssigt er bilen forstærket på begge sider af chaufføren, og fronten er desuden ligeledes styrket med brug af kompositmaterialer, for at bilen lettere kan "overleve" nærkontakter under løbet. Dette har betydet en vægtbegræsning på ca. 10 kilo.

Den nye Ferrari F2007.

Designet er markant ændret i forhold til 248 F1. Således er der tale om en revurdering af de aerodynamiske principper på bilen, hvilket bl.a. ses ved forhjulsophæng og affjedring såvel som på sidepods'ene, hvor køleåbningerne ligeledes er reviderede.

Den nye Ferrari F2007.

Gearkassen er stadig langsgående, men er nu monteret med et nyudviklet 'quick shift' gearskifte. Bilen har 7 gear plus bakgear.

Baghjulsophænget er indtil videre identisk med det fra 248 F1. Der vil først blive udviklet yderligere på denne del af bilen, når man har høstet flere erfaringer med de nye dæktyper, som tages i brug i den nye sæson.

Den nye Ferrari F2007.

For- og bagpartiets aerodymaniske dele forventes derimod at blive ændret radikalt inden sæsonstarten. Sidespejlene forventes uændrede i forhold til sidste sæson, og det samme er tilfældet for udstødningssystemet.

I henhold til motorregulativet for 2007, der blev vedtaget i oktober sidste år, er den generelle struktur for motoren i det store og hele uændret i forhod til tidligere.

Den nye Ferrari F2007.

Indenfor disse rammer er der dog blevet ændret på bl.a. forbrændings- og udstødningskamrene, hvorved der er presset et bedre moment ud af motoren.

Endvidere er der ændret på stempler og stempelpinde, for at optimere holdbarheden ved grænsen på 19.000 o/m. Endelig er der ændret på olie- og kølesystemet.

F2007 rammer asfalten for første gang, i hvert fald officielt, i morgen mandag på banen i Fiorano, og vi bringer selvfølgelig et fyldigt referat fra begivenheden.

Specifikationer:

CHASSIS
Struktur Carbon-fibre og honeycomb komposite struktur
Gearkasse Ferraris egen langsgående
Gearskift Semiautomatisk sekventiel, elektronisk gearkasse m. 'quick shift'
Gear 7 + bak
Bremser Ventilerede carbon-fiber skivebremser
Ophæng Uafhængigt hjulophæng
Længde 4545 mm
Bredde 1796 mm
Højde 959 mm
Akselafstand 3135 mm
Hjulafstand, for 1470 mm
Hjulafstand, bag 1405 mm
Vægt inkl. kølevand, smøremidler og kører 600 kg
Fælgstørrelse (for og bag) 13"



Motor
Type 056
Cylindre 8
Cylinderblok i støbt aluminium V 90°
Ventiler 32
Slagvolumen 2398 cm3
Boring 98 mm
Vægt > 95 kg
Indsprøjtning Magneti Marelli digital elektronisk indsprøjtning
Tænding Magneti Marelli statisk elektronisk tænding
Benzin Shell V-Power ULG 62
Olie Shell SL-0977



Tjek i øvrigt vores faste side med kommende hold, piloter og launch-datoer her.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER