Hollands GP: Løbsoptakt

Denne weekend er Formel 1-feltet rykket nordpå til naboen, Holland, hvor sæsonens 13. Formel 1 Grand Prix skal køres. Derfor varmer vi op til en spændende weekend på Circuit Zandvoort.

Østrigs Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/9 2021 klokken 11:09

Formel 1-feltet er taget et smut til Holland, hvor de orangeklædte fans er klar til at indtage tribunerne. Max Verstappen er født og opvokset i Belgien, men den unge racerkører føler sig mest som en hollænder. Derfor har fansene straks taget imod Red Bull-køreren med åbne arme.

Banen så dagens lys tilbage i 1948, og den blev oprettet af motorsportshungrende europæere efter 2. verdenskrig. Dengang var banen en god blanding af racerbane og offentlig vej.

Circuit Zandvoort fik besøg af Formel 1-feltet for første gang tilbage i 1952. Her vandt Alberto Ascari i sin Ferrari-racer. Banen har også stor historisk betydning, da den forblev en del af F1-kalenderen frem til 1985.

Oprindeligt var det meningen, at Zandvoort skulle have været på kalenderen i 2020. De planer fik pandemien hurtigt sat en stopper for.

En rutchebanetur for kørerne

Banen er med sine 4,259 km og 14 sving en af de kortere en af slagsen. Derfor bliver der også sammenlagt hele 72 omgange på søndag. Dermed har kørerne tilbagelagt hele 306,648 km, når de kører forbi det ternede flag.

Banen har “kun” to DRS-zoner den her weekend. Der skal nok gives gas alligevel, for det er en hurtig, old-school bane, hvor kørerne kan have intense dueller. Mange beskriver den lidt som en rutschebanetur, pga banens flow.

Det mest spændende ved banen, er svingene med en hældning på 18 grader, som dermed minder om Nascar’s ovalbaner.

Pirelli går hårdt til den

Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3. Pirelli har valgt at gå den hårde vej, da de simpelthen ikke har nok data til at vurdere, hvilke dæk der passer bedst. Af gode grunde, da banen er ombygget, og der ikke er kørt F1 siden 1985.

Det år var der faktisk også to dækleverandører - Goodyear som nappede 15 sejre i sæsonen, og Pirelli som nappede 1 enkelt.

Så det er bedst, de er på den sikre side, hvad angår dækvalg.

Pirelli har bestemt at dæktrykket foran skal minimum være 1,51 bar, og 1,48 bar bagved. Samtidig må cambervinklen ikke hælde mere end -3,0 grader foran og -2,0 grader bag.

Så bliver det interessant om Max Verstappen kan nappe sejren foran hjemmebanepublikummet.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kvalifikationen bliver afgørende Hollands GP: 1. Frie træning »