Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/11 2021 klokken 15:11
Det er ikke kun aerodynamikken, der bliver udfordret når der ikke er så meget ilt i luften, det er i stor stil også motorerne.
Inden Formel 1 bilerne begyndte at anvende Turbo, var problemet meget stort, men jævnt for alle, men efter Turboen blev genindført, har motorproducenterne haft nemmere ved at kompensere for den manglende ilt, ved at øge trykket fra Turboen.
Men det er bare ikke så godt for Mercedes, der i år er mere presset, end de tidligere har været i Hybrid æren.
Mercedes har analyseret lyden fra Hondas motorer og primært lyden fra deres turbo, hvilket har fået dem til at konkludere, at Honda kan hive mere ud af deres tryklader, end de selv kan.
Samtidig er Mercedes motoren mere presset, hvilket betyder at der har været stor udskiftning af flere dele, hvilket Red Bull forventer ikke er slut endnu.
"De, (Mercedes, red.), har skiftet flere dele løbende, her under selve forbrændingsmotoren, men der er så mange flere dele der er vigtige og som de mangler at skifte," udtaler Helmut Marko.
Med andre ord, så har Red Bull en klar formodning om, at Hamilton vil have behov for at skifte en motor igen, og denne gang ikke kun forbrændingsmotoren, men hele deres PU, hvilket udløser 20 placeringers straf.
Hvis det holder, vil Mercedes så skifte motor allerede i Mexico, hvor de måske ser at de ikke kan vinde alligevel?
Der er ikke megen tvivl om, at der bliver spekuleret i mange mulige udfordringer, inden der kan blive udnævnt en verdensmester for denne sæson.