Mexicos GP: løbsoptakt

Formel 1-feltet er taget til Mexico for at køre sæsonens 18. Formel 1-Grand Prix. Derfor varmer BMF1 op med løbsoptakt til en spændende weekend på Autódromo Hermanos Rodríguez.

Mexico GP 2019 . Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/11 2021 klokken 15:11

Formel er taget op i højden til Mexico City, hvor der venter kørerne og fansene et løb med masser af underholdning, fest på tribunerne og intense dueller.

Det officielle navn til weekendens festligheder er Formula 1 Gran Premio De La Ciudad De México 2021.

Autódromo Hermanos Rodríguez er opkaldt efter de tidligere racerkørere Ricardo og Pedro Rodríguez. Banen er med sine 4,304 km og 17 sving en af de mindre baner på kalenderen, derfor bliver der tilbagelagt 71 omgange, når de røde lamper slukker på søndag. Det betyder, at kørerne har kørt 305,354 km ved det ternede flag.

MexicoMexico
Copyright Pirelli Media


Luften vil spille en faktor

Første gang der blev kørt F1 (officielt) på banen, det var tilbage i 1963, hvor Jim Clark gik hjem med det største trofæ. Banen er dog opdateret i nyere tid af Hermann Tilke.

Autódromo Hermanos Rodríguez lægger asfalt til Mexicos GP, der som et af de eneste løb på kalenderen er kendt for sin høje beliggenhed (over 2,2 km over havoverfladen). Det betyder, at iltindholdet i luften er lavere - ca. 25 % lavere - end ved havniveau, hvilket gør det ekstra svært for kørerne at trække vejret.

Forskning viser, at kroppens iltoptagelse (konditionen) falder med 5-7 % for hver 1000 meter, man er over havniveau.

Samtidig er det også hårdt for F1-bilerne i Mexico City. Mercedes burde på papiret have den stærkeste motor, men det bliver sat lidt ud af spil, da den lavere iltmængde gør det sværere for forbrændingen i motoren - hvilket i de senere år er blevet hjulpet af turboen.

Samtidig gør den tyndere luft, at bilerne har svært ved at generere downforce. Derfor smider holdene den fulde downforce-pakke på bilerne, ligesom i Monaco. Alligevel generer bilerne mindre downforce end på Monza, hvor bilerne kører med de vinger, der giver mindst downforce.

Den tynde luft er også en udfordring for kølingen af motorerne, bremserne og dækkene.

Ikke overraskende er det, at hjemmebanehelten, Sergio Perez, er den kører, der har mest opbakning på tribunerne den her weekend. Det har nok også givet feststemningen et ekstra nøk, at mexicaneren endelig har fået en konkurrencedygtig bil efter skiftet til Red Bull.

Specielt den enorme stadion-sektion skaber begejstring for hjemmebanepublikummet, når Perez kommer forbi på det tidligere Foro Sol Baseball-stadium.

Banerekorden er sat tilbage i 2018, hvor Valtteri Bottas kørte en omgang i tiden 1:18.741 (under løbet).

Sebastian Vettel i Mexico.Sebastian Vettel i Mexico.
Copyright Ferrari Media


Weekendens dæk

Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2, medium C3 og bløde C4, hvilket er det samme som i 2019. Pirelli havde ellers forsøgt sig med de blødere dæk i 2018, men de passede ikke til banen.

Pirelli har fastsat den nedre grænse for dæktryk til 1,34 bar for og bag. Cambervinklen må maksimalt være -3,5 grader foran og -2,0 grader bagi.

Autódromo Hermanos Rodríguez plejer at være Red Bull territorium, så det bliver interessant at se, om de kan tage pole position for tredje løb i træk.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Den tynde luft udfordrer Mercedes Mexicos GP: 1. frie træning »