• Forside

Midland forventer sig meget af M16

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 30/1 2006 klokken 15:01

Midland F1 er meget optimistiske med hensyn til deres nye model og teamet forventer ikke, at de vil have ligeså store vanskeligheder som Jordan havde sidste år.

Midland F1’s sportsdirektør Adrian Burgess er helt sikker på, at teamet ikke vil opleve samme trængsler, som sidste år, hvor Jordan det meste af sæsonen kæmpede desperat med Minardi om ikke at ende på sidstepladsen.

Efter MF1’s test på Silverstone i fredags udtrykker Burgess stor tillid til den nye sæson.

”Det er ved at ligne noget,” udtaler sportsdirektøren. ”Selvfølgelig er det altid lidt hektisk på denne tid af året, men som det kørte i dag, har vi tingene under kontrol og bliver færdige i tide.”

”Vi føler, at vi er ved at producere en meget bedre pakke end sidste år. Nu har vi haft 12 måneders stabilitet, vi ved hvem der ejer os, vi ved hvor vi skal hen og vi ved hvilken motor vi skal bruge.”


Christijan Albers i M16 på Silverstone.

”Sidste år blev Toyota-motoren i virkeligheden bare smidt om bag i en ældre model. Det gik egentlig udmærket alligevel, og holdbarheden viste, at alle gjorde et godt stykke arbejde. Men med dette års pakke har vi fået meget bedre tid.”

"Vi har fx fået mulighed for at være opmærksomme på nogle detaljer, som vi ikke var sidste år. Så alle er meget begejstrede og utålmodige efter at komme i gang.”

Burgess har måske noget at have optimismen i. M16 er en helt ny bil i et nyt design, noget det tidligere Jordan ikke havde prøvet i flere år.

”Vi er ganske tilfredse med hvad vi har set hidtil i vindtunnelen, og med det nye design er vi adskillige niveauer over hvad bilen ydede i Kinas Grand Prix sidste år (11. og 18 plads, red.).”

”Bare det at have et nyt chassis har åbnet flere nye muligheder i vindtunnelen, og det begynder nu at give resultater. På det gamle chassis har vi prøvet adskillige ting uden at det egentlig var effektivt.”

Den nybagte Williams-kører, Narain Karthikeyan, kender forgængeren til M16, idet inderen kørte bilen hele sæsonen. Og efter hans mening, kunne det ikke blive meget værre.

”De (MF1, red) vil helt sikkert have en meget bedre bil end sidste år. Bilen sidste år var næsten 3 år gammel, så det kunne ikke blive meget værre,” udtaler Karthikeyan.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.