• Forside

Hvad du ikke vidste om Williams FW28

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 31/1 2006 klokken 13:01

Med introduktionen af det nye FIA regulativ, har udviklerne i F1-teamene været tvunget til at revurdere design, aerodynamik, chassis mv. og det er der kommet spændende løsninger ud af.

Et kig i motorsportens store historiebog viser, at der med jævne mellemrum er foretaget diverse indgreb i regulativerne for at sænke hastigheden. Men for hvert indgreb har teamenes dygtige ingeniører fundet nye, men lovlige, smutveje til at genvinde den tabte hastighed.

Hvis man betragter den nye Williams FW28 tyder noget på, at ingeniørerne hos Williams arbejder hårdt på at kompensere for regulativets konsekvenser, og vi vil i det følgende betragte nogle få af disse områder.

F1-ingeniører må være personer med hang til samlesæt og puslespil. Det tager nemlig 2 dage at bygge en FW28 fra bunden, og bilerne bliver totalt adskilt og genopbygget efter hvert Grand Prix.

Opbygningen af den adskilte racer indbefatter en fuldstændig tilbundsgående reetablering og servicering af brændstofsystemerne, hydraulik, styretøj, gearkasse og elektriske systemer. Ved samme lejlighed bliver samtlige tilhørende komponenter og metaldele inspiceret for revner og andre defekter.

For Williams’ ingeniører har det nye 2006-regulativ haft specielt stor indflydelse på bilens front, da chassiset skulle udvikles og designes. Teamets nye vindtunnelfaciliteter har spillet en stor rolle i dette arbejde.


2006-regulativet har haft stor indflydelse på FW28's front.

Bl.a. derfor er FW28 designet med et såkaldt ’zero keel koncept’ chassis, der er udviklet til at forbedre bilens aerodynamiske ydeevne. Dette koncept har bl.a. stor indflydelse på luftgennemstrømningen under bilen.

Med reduktionen af motorkraften fra 3,0 V10 til 2,4 liter V8 har der endvidere været fokus på at forbedre bilens front. Dette er hovedårsagen til, at man har fjernet mindre effektive og ydedygtige vingekomponenter på den nydesignede bagvinge.

Cosworth CA2006 V8 motoren menes at bringe FW28 op på en topfart af omkring 350 km/t, men denne hastighed opnås formentlig kun på Monza i Italien. Modsat nås den ”langsomste” tophastighed på den snoede bybane i Monte Carlo, hvor hastigheden kommer op på 280 km/t.

Som vi har beskrevet tidligere her på BMF1, så har FW28 syv trinløse gear. I et enkelt løb bliver der således skriftet gear ca. 2.800 gange, og motortemperaturerne kommer op i nærheden af imponerende 1.500 gr. celsius.

Ikke underligt, at en F1-racer kræver et yderst avanceret materialevalg og brug af højteknologi for at kunne modstå disse ekstreme temperaturer.

Williams oplyser til BMF1, at der i selve tilblivelsesprocessen af FW28 er blevet brugt ca. 4.500 CAD tegninger over en periode på 4 måneder.

Til brug af FW28’s kontrolsystemer bruges bl.a. en hydraulisk hjulpet servostyring, elektrohydraulisk styring af gearskifte, differentiale og kobling såvel som elektrohydraulisk speederpedal og udstødningssystem på motoren.

Som på den tidligere model er FW28 monteret med karbon bremsesystem, der kan generere overfladetemperaturer på over 10.000 gr. celsius under kraftige nedbremsninger.

Selve nedbremsningen genererer helt op til 5G i længderetningen og i kurverne genererer FW28 en sideværts G-påvirkning på 5.

Se flere billeder af FW28 her.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER