McLaren forklarer sin pitstrategi

McLaren fik uddelt massevis af high fives for den flotte podieplacering og fjerdeplads i søndags. Men hvorfor skiftede teamet til hard-dæk, når sejren potentielt kunne have været nået på soft-dæk?

Fra venstre McLarens CEO Zak Brown, Lando Norris, McLaren MCL60, Oscar Piastri og teamchef Andrea Stella . Copyright McLaren Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 10/7 2023 klokken 15:07

McLaren overraskede de fleste F1-fans, da de troppede op med deres orange og chrom-bil. Det var ikke farven, der overraskede, det var farten, det orange-lyn pludselig skød afsted med.

Norris og Piastri trak simpelthen bukserne af konkurrenterne på hjemmebane, og McLaren fik mere end fordoblet deres foreløbige pointhøst i 2023-sæsonen.

Norris havde ikke pittet, da Kevin Magnussens Haas-racer fremkaldte en Virtual Safety Car. Derfor skyndte størstedelen af feltet sig i pit inkl. Lando Norris.

Tilbage i pitten stod McLaren-crewfolkene klar med hårde dæk til trods for, at soft-dækket kunne have ført Norris til det ternede flag.

Det skabte også stor undren blandt fans og TV-seere, specielt da der under Norris’ stop kom en almindelig Safety car på banen.

Samtidig lå Norris i en softdæk-sandwich mellem Verstappen og Mercedes, da løbet blev sat frit, hvilket lignede en ulige kamp for Norris, som ville vinde og forsvare sin position.

Men Norris fik kæmpet sig flot igennem udfordringen, og han fik afvist Hamilton og sikrede andenpladsen til McLaren.

Efterfølgende er årsagen til dækvalget blevet uddybet fra McLaren. Det skriver det anerkendte medie Motorsport.com.

Årsagen til Norris' skifte skyldes, at pit-crewet allerede stod klar med hard-dækkene, da Norris kørte ind i pitten. Det er dog uheldigt for teamet, at VSC imens bliver lavet om til en Safety car. For med Safety car på banen, blev feltet trukket helt sammen, og et sæt friske soft-dæk kunne have været et sats, når der skulle kæmpes med Verstappen om sejren.

Men så skulle teamet løbe tilbage i garagen og hente et sæt brugte soft-dæk i stedet for. Det var en stor risiko, for hvis Norris skulle holde og vente på dækkene ville det øge risikoen for at miste placeringer.

Samtidig vurderede McLaren, at det var fint nok at bruge hard-dækket, da afstanden mellem hard- og soft-dækket ikke er så stor, når det kommer til opvarmning på Silverstone.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1.dk's Power Rating: Englands GP Englands GP: Weekenden i billeder »