Perez skal teste ny aerodynamik

Monza banen er en af de mest aerodynamisk udfordrende baner på Formel 1 kalenderen, som altid betyder at holdene kommer med helt specielle aerodynamiske pakker. Red Bull har dog en anden tilgang end alle andre.

Max Verstappen følges på vej mod sejren. Monacos GP 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 2023 klokken 13:09

Der er hold her på Monza, der ikke prioriterer at komme med specielle bagvinger, som en direkte følge af budgetloftet, mens andre satser stort.

Ferrari er under stort pres for at levere et godt resultat, hvilket betyder at de er villige til at ofre store summer på at få deres bil til at være så hurtig som muligt, men det er fortsat Red Bull, der står med det, der ligner den stærkeste pakke, her inden Formel 1 bilerne anno 2023 har trillet en omgang.

Under den 1. frie træning, vil Perez kører med en ny version, af Red Bull's medium downforce vinge, mens Max Verstappen vil kører med den gamle.

Mest bemærkelsesværdigt ved den nye vinge, som Perez vil teste, er at der er monteret en såkaldt Gurney flap, der skal sikre at afstanden mellem de bevægelige elementer, nærmest forsvinder.

Den store usikkerhed ved dette er, at under tidligere eksperimenter, har denne flap været årsag til, at DRS vingen har sat sig fast.

Men hvis det virker denne gang, vil det have en stor betydning og give et mere roligt flow over vingen, især under de helt høje hastigheder, som der opnås her på Monza, hvilket vil give Red Bull endnu en fordel.

Italiens Grand Prix 2023. Red Bulls bagvinge på Verstappens racerItaliens Grand Prix 2023. Red Bulls bagvinge på Verstappens racer
Copyright BMF1.dk

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nye kval dæk-regler gentages på Monza Italiens GP: 1. frie træning »