Las Vegas GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er taget til USA for tredje gang den her sæson. Nu gælder det Las Vegas, som skulle være et af sæsonens helt store højdepunkter. Her er højdepunkterne fra den 3. frie træning.

Lance Stroll. Singapores GP 2023 . Copyright Aston Martin

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/11 2023 klokken 11:11

Formel 1-feltet er i Las Vegas. Normalt tager folk til Vegas for gambling, casinoer og showsene, men i denne weekend står Formel 1 for det helt store show.

Selvom det ikke er første gang, Formel 1 er i Las Vegas, så er der sat gang i det helt store arsenal af pomp og pragt i denne weekend.

Banen i Vegas er helt ny, og det er faktisk en gadebane. Det plejer at skrue lidt ekstra op for spændingsniveauet, når banen er offentlig vej.
De kolde temperaturer skal nok også sætte sit spor på weekendens sessioner.

Banen er 6,2 km lang og har 17 sving, og køres om aftenen. Derfor er der mørkt, ligesom det kendes fra Singapore.

Dækkene til weekenden er i den blødeste ende af spektret med de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5.

Første mand på banen er Oscar Piastri, efterfulgt af Lando Norris.

Temperaturen er lidt varmere, end det forventes senere i dag til kvalifikationen, så aktiviteten er ikke alt for stor til start.
Fem minutter inde har kun halvdelen af feltet været ude på banen.

Der har været åben for trafik siden 2. frie træning, så banen er ikke optimal til start.

Bottas og Zhou smutter ud på softdækket, mens de andre lægger ud på medium-dækket.

Zhou får en ordentlig forbremsning, så der står en røgsky op fra bilens højre forhjul. Så er det dæk lige til skraldespanden.

Magnussen er også ude på banen som 11. mand efter 11 min. Danskeren er også på medium-dækket. Teamet har jo splittet bilerne i Vegas, så de kører med den tidligere og nye racer.

Kevin er på en flyver, og med god fart i raceren, indtil Leclerc ligger i vejen i sidste sving. Monegaskeren skal starte sin omgang.
Derfor bakker Magnussen af. Han giver det dog et skud igen bagefter.

Er kvarter inde har kun 14 kørere været på banen, og ni har sat en konkurrencedygtig tid.

Norris har røg fra bremserne, så bremserne er på overarbejde her i Vegas. Det som gør det svært er, at de bliver kølet på langsiderne, og så skal de være tilpas oppe i temperatur ved svinget. Så det er en fin balance, der skal finjusteres.

Magnussen har en episode i svinget med Leclerc. Magnussen er i vejen for Leclerc, som så demonstrativt presser Magnussen ud mod barrieren.

20 minutter inde har alle kørerne været på banen. Det er dog et bredt miks af medium- og softdæk, de kører på.

Bottas forbremser sig i sving 14.
Han vender på pladsen og smutter på banen igen. Helt udramatisk. Det ser dog mærkeligt ud, fordi bagenden slingrer i det han bremser, ligesom når man klodser bremsen og hjulet bare blokerer.

Sargeant forbremser sig også, og tager et større sving, men hjemmebanehelten undgår barrieren. Ingeniøren spørger, om han er ok, hvilket han bekræfter. Radiobeskeden melder dog ikke noget om, at amerikaneren skulle fejle noget.

Sort og hvidt flag til Tsunoda. Japaneren gentager den samme fejl, som flere kørere også fik advarsler for i går, nemlig at bilen kører hen over den fuldtoptrukne linje, der er ved pitindkørslen.

Man må sige, de kører lige til grænserne. På videooptagelserne kan man se, at Logan Sargeant nærmest kysser barrieren med baghjulet. Charles Leclerc laver samme stunt, og F1’s grafik lavet sammen med AWS viser, at Leclerc kun er seks cm (!) fra barrieren.

Williams virker stærke i Vegas. Specielt på langsiderne giver de blå racere den gas. Faktisk var Williams-teamet på pole position sidste gang, der blev kørt løb i Las Vegas.

Gult flag 54 minutter inde. Albon rammer væggen og smadrer fælgen bagpå i venstre side. Hjulet falder af og bilen parkerer. Hjulet står på banen. Sessionen bliver stoppet og bliver ikke genoptaget.

Russell endte i front med Piastri i hælene. Både McLaren, Mercedes, Ferrari og Red Bull virker stærke den her weekend, og alle ligner stærke muligheder til at nappe weekendens største trofæ.

Williams overrasker de fleste, fordi Sargeant er treer og Albon er sekser. Så det bliver spændende.

Flere kørere, heriblandt Leclerc og Sainz, nåede ikke at sætte deres endelige forsøg, så resultater er nok lidt misvisende. Leclerc og Sainz var på medium.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:34.093 + 0.000 23
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:34.491 + 0.398 20
3. Logan Sargeant Williams Racing
S
1:34.645 + 0.552 17
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:34.653 + 0.560 14
5. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:34.706 + 0.613 13
6. Alexander Albon Williams Racing
S
1:34.726 + 0.633 14
7. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:34.788 + 0.695 18
8. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:34.853 + 0.760 24
10. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:35.067 + 0.974 18
11. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:35.089 + 0.996 17
12. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
S
1:35.112 + 1.019 17
13. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:35.253 + 1.160 20
14. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:35.297 + 1.204 15
16. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
M
1:35.908 + 1.815 22
17. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
M
1:35.939 + 1.846 21
18. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:36.087 + 1.994 15
19. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:36.485 + 2.392 12
20. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
S
1:37.778 + 3.685 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Las Vegas GP: 2. Frie træning Las Vegas GP: Kvalifikation »