• Forside

Optakt: Unge mænd i gamle biler

Optakten til sæsonstarten fortsætter, og idag skal vi kigge nærmere på nogle af de nye navne i feltet. Vi kommer med en kort analyse af hver kører, og hans chancer for at gøre sig gældende i

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 23/2 2007 klokken 09:02

Der er ingen tvivl om, at 2007-sæsonen bliver en af de mest spændende og omtalte i nyere tid. Dels på grund fordi der er et større antal nye piloter på vej op, dels fordi der er blevet byttet alvorligt rundt på top-holdene og dels fordi dette markerer en ny tid for Formel 1 i det hele taget.

Lewis Hamilton (tv) og Fernando Alonso. Elev og mester

I skrivende stund er det så godt som umuligt at forudse hvilke teams der ligger i toppen og hvilke der ligger i bunden. Gennem hele vinteren har de fleste teams testet flittigt, og der har dukket overraskelser op hist og her.

Mange af teamsene nedspiller dramaet omkring deres testtider, for at 'narre fjenden', indtil de mange hestekræfter slippes løs i det første Grand Prix.

Sjældent har man set så megen opmærksomhed ved pressemøder, ved information fra kørerne og ingeniørerne og ved lanceringen af de forskellige biler.

Heikki Kovalainen, Nelson Piquet Jr, Riccardo Zonta og Giancarlo Fisichella sammen med Flavio Briatore

Men mens interessen for Formel 1 er på vej op igen efter Alono´s dobbelte verdensmesterskaber, er de nye ansigter i klassen med til at øge spændingen.

Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen, Nico Rosberg og Robert Kubica, er navnene på de fire kørere, der om 4-6 år vil kunne kæmpe med om verdensmesterskabet.

Men hvordan ser mulighederne ud for dem i 2007? På dette tidspunkt er det stort set umuligt at gisne om, hvilke teams der har de hurtigste biler. Men der er andre variabler at tage i betragtning. Vi har set nærmere på de fire kørere og deres chancer.

Alex og Nico på Jerez

Nico Rosberg, søn af verdensmesteren fra 1982 Keke Rosberg, startede sæsonen i Bahrain i fin stil og kørte en flot syvendeplads hjem, og dermed point i første løb.

Rosberg bliver hos Williams i 2007, og sikrer dermed en større grad af sikkerhed og stabilitet, samtidig med at han får chancen for at udvikle sig som kører.

Alexander Wurz skal lære Nico Rosberg et par ting.
Han er blevet vant til samarbejdet med mekanikerne, teamchefen, ingeniørerne, men også sådan noget som at rejse verden rundt, rygtesmedene der hele tiden skriver nyt om én og i det hele taget livsstilen der følger med, burde han være blevet vant til.

Samtidig er hans teamkollega Alex Wurz, en mand der absolut er sulten og har en stor ekspertise og viden, som han kan give videre.

Robert Kubica er i en lignende situation. Den unge polak imponerede med en tredjeplads i sit tredje løb nogensinde. Han fortsætter i samme spor som i 2006, nemlig hos BMW, som var en af de store overraskelser i 2006.

Kubica (tv)overhaler Speed

Teamet scorede mere end tre gange så mange point i konstruktørernes mesterskab som Williams, der var deres partner i 2006. Desuden var det tydeligt, at teamet kunne mindske forspringet til de førende teams, en indikation af, at deres tekniske udvikling af bilen fortsatte på højtryk hele sæsonen.

Hvis BMW fortsætter udviklingen på samme høje plan som i 2006, vil det gavne Kubica enormt. Han har vist at han er konstant og at han har overblikket og hastigheden.

Heikki Kovalainen ser umiddelbart ud til at få det bedste sæde i Formel 1 lige nu. Sædet er stadig varmt, efter fuldblodskøreren Alonso skiftede til McLaren, men kolde Kovalainen er i en elev-rolle i år, og det kan meget vel være afgørende for hans resultater gennem sæsonen.

Heikki Kovalainen tester på banen i Valencia

Hans fordel er, at han har et indgående kendskab til bilen, i kraft af sin position som testkører sidste år. Heikki´s mentor er Giancarlo Fisichella, en af veteranerne i sporten, men spørgsmålet er, om Fisi kan leve op til rollen som team-leder.

Kan han videregive information, lærdom og erfaring til den unge Kovalainen? Fisichellas problem er, at han skal komme med resultater hver gang, ellers kan det meget vel være sidste sæson for italieneren.

Giancarlo Fisichella. 2007 kan blive hans sidste chance

Yderligere pres fra reservebænken i form af Nelson Piquet jr, kan betyde at Fisichella´s sæde er endda meget varmt, og selvom Kovalainen er ung og uprøvet i rollen som løbskører, kan det ende med et exit til Fisi og et velkommen til Heikki efter 2007.

Umiddelbart ser det ikke så godt ud for Lewis Hamilton. Han starter sæsonen uden nogen som helst erfaring i Formel 1, hverken som fast kører eller som testkører.

Han skal vænne sig til al virakken omkring dét at være en superstjerne, han skal lære jargonen i pitten, han skal med andre ord være i en klassisk elev-rolle: Shut up and listen! Hans fordel kan dog være, at hans teamkollega er den dobbelte verdensmester Fernando Alonso, som for alt i verden vil bevise, at han er den nye konge i Formel 1.

Lewis Hamilton tester en McLaren Mercedes F1 i Barcelona, November 2006

McLaren har vist god form i test, og Hamilton har da også ligget i toppen et par gange. Men test er en ting, løb noget ganske andet.

Hamilton vil som sagt få det svært. Hans plus er, at han får adgang til al viden fra en af de mest succesfulde teams i historien, og har en verdensmester ved sin side. Ulempen kan være, at Alonso 'glemmer' Hamilton og ganske enkelt ikke hjælper ham på vej.

Hvilket til sidst bringer os til Rosberg. Han er hurtig, men materiellet har alt for ofte fejlet. Wurz er lidt rusten i hængslerne, men efter et par løb vil han hurtigt få fornemmelsen af bilen. Det kan være svært for Rosberg at matche kollegaens tider.



Det er denne skribents mening - baseret på de hidtidige test-resultater - samt omrokeringen af forskellige kørere - at Kovalainen og Kubica på papiret, har de bedste sæder af de fire.

Kovalainen fordi han kører for de dobbelte mestre Renault og har en gammel rotte som kollega. Kubica, fordi han besidder en fanden-i-voldskhed a la Jochen Rindt, som vi sjældent ser mere, men som har vist en lynende hurtig kører, der ikke giver op.

Til gengæld har denne skribent et blødt punkt for Nico Rosberg, og han har et år på bagen, så jeg sætter pengene på ham. For god ordens skyld, skal det nævnes, at ikke alle her på redaktionen er enige med hinanden. det ville også være kedeligt.